Vækstraket har fået digital motor

Når du træder ind ad døren hos DESIGNlink, mærker du straks en særlig energi. Her skal der ske noget, og hellere i dag end i morgen. Det er med den energi virksomhedens to ejere, Kenneth Olsbro Mejrup og Morten Juel, har skabt en vækstvirksomhed for fulde omdrejninger.

DESIGNlink handler møbler i containervis og har gjort det til sit speciale at fungere som direkte bindeled mellem producenter i Asien og den europæiske detailhandel. Det startede med havemøbler, men hurtigt er flere møbelkategorier kommet til.

- Vi har salgskontorer i Polen, Tjekkiet og Tyskland samt et lokalt set up i Vietnam til at varetage blandt andet kvalitetsstyring og udvikle de lokale samarbejder. Vi beskæftiger 24 medarbejdere i koncernen, og vores kunder er blandt andet møbelhandlere, plantecentre og online forretninger primært i Europa, men også på andre kontinenter, siger medindehaver Kenneth Olsbro Mejrup.

Beierholm-DESIGNlink-digitalisering1.jpg
Kenneth Olsbro Mejrup, medindehaver i DESIGNlink.

DESIGNlink

  • Har eksisteret siden 2018.
  • Har kontorer i Polen, Tjekkiet, Tyskland og Vietnam. Hovedkontoret ligger i Odense.
  • Har vækstet markant år efter år og omsætter i dag for et trecifret millionbeløb.

 

Læs mere på DESIGNlinks eget website her.

Det er fra hovedkontoret i Odense, at DESIGNlink holder styr på de mange leverandører, containere og kunder.

- Vi forestår alt fra sourcing til kvalitetsopfølgning og sørger kort sagt for, at vores kunder får de rigtige produkter til de rigtige priser og til den aftalte tid. Det har fra starten været vigtigt for os at have en solid partner med til at holde styr på de ting, som vi ikke selv har styr på. På den måde har vi kunnet fastholde vores primære fokus på salg og sourcing, forklarer medindehaver Morten Juel.

Det har DESIGNlink været dygtige til. Virksomheden har år efter år fordoblet omsætningen, der nu har ramt et trecifret millionbeløb. 

 

Automatisering og digitalisering

Virksomhedens forretningsmodel forudsætter et vist niveau af datadisciplin for at kunne lykkes.

- Vi har ikke noget lager, så det er vigtigt, at vi har styr på vores supply chain. Vi skal vide, hvor i verden vores containere befinder sig, så kunden kan holdes orienteret. Hastighed er vigtig, så vi skal hurtigt kunne tilgå diverse oplysninger, siger Kenneth Olsbro Mejrup.

Morten Juel nikker.

- Hele vores leverandørbase er lidt speciel, forstået på den måde, at det meste foregår på WeChat, Whats App og måske en mail, når vi er heldige. Den data skal vi have omsat til noget, vi kan bruge over for vores kunder. Og så er pris et vigtigt parameter i vores branche, så vi er også meget opmærksomme på vores overheadomkostninger. Det betyder alt sammen, at vi har et skarpt fokus på at automatisere og digitalisere processer, når det er muligt, siger han.

Vi har et skarpt fokus på at automatisere og digitalisere processer, når det er muligt...
Morten Juel, medindehaver DESINGlink.
Beierholm-DESIGNlink-digitalisering3.jpg
Morten Juel.

Fast sparringspartner

Beierholm har været fast sparringspartner på DESIGNlinks vækstrejse fra dag et og har igennem årene opbygget et tæt samarbejde, hvor partner og statsaut. revisor Jacob Pedersen kender virksomheden indefra.

- DESIGNlink har hurtigt rykket sig fra en god ide i kælderen til nu at operere i store dele af verden. Det er en spændende kunde at samarbejde med, hvor vi, udover økonomi og det regnskabsmæssige, løbende sparrer om blandt andet virksomhedens udvikling og struktur, siger Jacob Pedersen.

Han er en tæt og betroet sparringspartner, men er ikke alene om at rådgive DESIGNlink.

- Vi sørger for at bringe vores specialister på banen i de rigtige sammenhænge. Det har også været tilfældet, hvor DESIGNlink stod overfor at skulle igennem en større digitaliseringsproces, siger Jacob Pedersen.

 

Mere end et økonomisystem

Der var ikke blot tale om en opgradering af økonomisystemet, men en digitalisering af hele forretningsmodellen. En specialist fra Beierholms rådgivningsafdeling blev derfor bragt på banen til at styre digitaliseringsprojektet sikkert videre.

- Da jeg første gang møder DESIGNlink er det lidt som at sætte sig op på ryggen af en raket. Det går virkelig stærkt. Det er nogle passionerede mennesker, der dygtigt har skabt en fantastisk virksomhed med gode værdier. Men jeg kan også se, at vi skal have ombygget motoren, hvis raketten skal bringe os sikkert videre på rejsen, siger specialisten.

Sammen med Jacob Pedersen fik han faciliteret en fælles workshop hos DESIGNlink.

- Når vi går i gang med sådan en digitaliseringsproces, skal vi faktisk glemme it for en stund og i stedet fokusere på virksomhedens forretningsmodel. Vi skal forstå markedet, kunderne og alt andet omkring forretningen, og så skal vi kunne koge virksomheden ned til nogle få nøgletal.

Beierholms specialist fortæller, at selvom økonomisystemet er hjertet i mange ting, så har man hos DESIGNlink også udfordret blandt andet salgskanalen og gjort den datadrevet.

- Jeg tror i virkeligheden, at noget af det vigtigste, som vi bringer til bordet, er tryghed. Tryghed i form af vores kompetencer og erfaringer fra mange lignende projekter. De har givet os et stort kendskab til markedet. Det er også med til at give tryghed, at vi ikke er leverandører. Vi er rådgivere, som tager med på rejsen, og vi slipper ikke processen, før vi ved, at vi lander trygt på benene.

Beierholm-DESIGNlink-digitalisering4.jpg
Selv om vi godt vidste, det var vigtigt at højne digitaliseringsniveauet i forretningen, så havde vi nok ikke set en så markant værdiskabelse ved at digitalisere forretningen...
Nicolai Bladt Hansen, driftsdirektør i DESIGNlink

Øget effektivitet og agilitet

Den beskrivelse genkender DESIGNlinks driftsdirektør, Nicolai Bladt Hansen, som har været en central figur i digitaliseringsprocessen. Nu glæder han sig over den værdi, som et mere effektivt og agilt system tilfører den daglige drift.

- Vi havde selv forsøgt at undersøge markedet, men fandt hurtigt ud af, at det er fuldstændig uoverskueligt. Det gjorde en stor forskel, at Beierholm kom ind i processen og tog os med videre. På workshoppen med Jacob og Steen fik vi vendt hele virksomheden. Arbejdsgange, ideer, ambitioner, udfordringer, markedet, kunder og så videre. Det var værdifuldt at blive udfordret på forretningen og det gjorde os meget klogere på os selv og vores muligheder, siger Nicolai Bladt Hansen.

Han fortæller, at de kompetencer og den erfaring, som Beierholm kom med, gjorde en forskel og gav tryghed.

- Selvom vi godt vidste, det var vigtigt at højne digitaliseringsniveauet i forretningen, så havde vi nok ikke set en så markant værdiskabelse ved at digitalisere forretningen. Vi oplever skarpere arbejdsgange og processer. Bedre dokumentation og information. Styrket overblik over nøgletal og omsætning. Bedre analyse af data. Vi har mere struktur og er bedre opdateret. Med et klik kan vi nu overskue, hvordan vores likviditetsbehov ser ud, og jeg kan planlægge en uge, en måned eller længere frem i tiden og på den måde få tingene til at gå op i en højere enhed, siger Nicolai Bladt Hansen.

I en omskiftelig verden og et volatilt marked, som DESIGNlink agerer i, kan en agil platform gøre forskellen, ligesom en effektiv og datadrevet forretningsmodel kan skabe konkurrencefordele.

Beierholm-Jacob-Pedersen.jpg
Jacob Pedersen, partner og statsaut. revisor i Beierholm.
Beierholm-Outsourcing-team
I Beierholm tilbyder vores team af specialister rådgivning inden for en række områder.

Udfordring

DESIGNlinks stejle vækstkurve skabte nye behov for datastyring og herunder bl.a. et nyt økonomisystem. DESIGNlink ønskede i den sammenhæng at effektivisere virksomhedens forretningsgange og derigennem styrke konkurrenceevnen. Der var kort fortalt behov for yderligere digitalisering af forretningen

Løsning

Gennem workshops blev virksomhedens forretningsmodel analyseret og udfordret. Tidligt i processen stod det klart, at der var behov for mere end et nyt og opgraderet økonomisystem. Der blev gennemført en digitalisering af hele virksomhedens forretningsmodel, som nu er mere agil og rummer dybere og mere tilgængelig dataindsigt.

Resultat

Et styrket beslutningsgrundlag for fremtidig forretning. En mere omstillingsparat virksom-hed med bedre muligheder for rapportering af nøgletal. Der er skabt en mere effektive arbejdsgange i virksomhedens værdikæde og styrkede forudsætninger for skalering af forretningen, minimering af fejl, generel optimering af forretningsgange og i det hele taget en evne til nemmere at træffe hurtigere og bedre beslutninger.

Vi kan også hjælpe dig

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og hvilke muligheder for rådgivning og sparring, vi tilbyder, står vi altid klar til en indledende snak om din situation og dine behov.

Kontakt os og book et møde. Det betaler sig – og det er helt uforpligtende.

Vi glæder os til at møde dig.

Hvad kan vi hjælpe med?
2 + 4 =
Løs denne simple matematikopgave og indtast resultatet. Indtast f.eks. 4 hvis opgaven er 1+3.