Komplet outsourcing

Det er fire år siden, at Søndervig Vandværk valgte at opsige et mangeårigt samarbejde med det kommunale forsyningsselskab, Ringkøbing-Skjern Forsyning.

"Vi var ikke helt enige med forsyningen om priser og konditioner, så vi valgte i stedet at lave vores eget, selvstændige setup. Jeg vidste, at Beierholm havde vandværksadministration, og da vi gerne ville undgå at skulle ansætte en administrativ medarbejder, lå det lige for at kontakte dem", siger formand for Søndervig Vandværk, Jens Hebroe.

Med den nye løsning har han fået en administration, der er åben i normal arbejdstid på alle hverdage. Det ville ikke have været muligt, hvis vandværket selv havde ansat en medarbejder. Dertil er det med sine knap 3.000 forbrugere ikke stort nok.

"Nu nøjes Søndervig Vandværk med at betale for det, som de forbruger hos os, og sammen med vandværkets driftsleder løser jeg mest muligt, så vi forenkler opgaven for formanden og den øvrige bestyrelse", siger Trine Schjær Thomsen, der er konsulent i Beierholm Outsourcing i Holstebro.
 

 

Outsourcing-hero.png

Mange ad hoc-opgaver

Her arbejder hun med Søndervig Vandværk stort set hver dag.

"Jeg tager mig af en lang række ad hoc-opgaver. Det drejer sig blandt andet om flyttemeddelelser, opgørelser til sælgere og købere, kontakt til ejendomsmæglere, opgørelser til de enkelte forbrugere samt opkrævninger fire gange årligt. Dertil kommer offentlig indberetning, moms, punktafgifter, bogholderi og lønninger", siger Trine Schjær Thomsen.

Ud over at administrere andelsselskabet varetager hun også kontaktfladen til forbrugerne.

"Søndervig Vandværk er en anderledes outsourcingkunde i den forstand, at vandværkets kunder ringer til os. Det kan blandt andet være spørgsmål vedrørende flytning, regning eller årsopgørelse. Vi kan svare på det meste og får sorteret rigtig mange henvendelser fra, inden de når vandværkets bestyrelse", siger Trine Schjær Thomsen.
 

 

Beierholm-case-Søndervig-Vandværk-inde-i-vandværket
Søndervig Vandværk producerer vand af højeste kvalitet
Beierholm tager sig af forbrugerhenvendelser, betalinger, løn og bogholderi. Jeg godkender fakturaer og løn digitalt, og det fungerer rigtig godt.
Jens Hebroe, formand, Søndervig Vandværk
Beierholm-case-Søndervig-Vandværk-Jens-Hebroe
Jens Hebroe, Søndervig Vandværk
Søndervig Vandværk A.jpg

Kort om Søndervig Vandværk

  • Formand og bestyrelse vælges på den ordinære generalforsamling

  • Vandværket forsyner knap 3.000 forbrugere med vand fra egne vandboringer og leveret via eget ledningsnet

  • Vandmålere installeret hos alle tilsluttede forbrugere overvåger vandforbruget 24/7, så man undgår vandspild ved lækager og brud

  • Vandværket får cirka 10 til 20 nye forbrugere om året

  • Da Lalandia etablerede sig i dækningsområdet, gav det alene 300 nye forbrugere, og med Lalandias nyopførte ferielejligheder i Søndervig følger yderligere 144 nye forbrugere.

    Læs mere på Søndervig Vandværks eget website www.sv-vand.dk.

Digitale løsninger

Hun og hendes kollegaer i Beierholm Outsourcing har et godt samarbejde med Rambøll, der har designet forbrugsafregningssystemet FAS.

"Vi har Business Central integreret med FAS, og det fungerer fint. Vi anvender BeJour til digitale bilag og løn, og betalingssystemet Corpay One har vi også integreret med Business Central. Vi udnytter alt det, som outsourcing i Beierholm kan. Med vores digitale systemer og dygtige, strukturerede medarbejdere spiller det bare, og formanden kan nemt overskue regninger, løn og godkendelser", siger Trine Schjær Thomsen.

Hos Søndervig Vandværk glæder formand Jens Hebroe sig over, at man har fået en god løsning ved at outsource vandværkets administration.

"Beierholm tager sig af forbrugerhenvendelser, betalinger, løn og bogholderi. Jeg godkender fakturaer og løn digitalt, og det fungerer rigtig godt. Vi er yderst tilfredse. Beierholm har også et backoffice-samarbejde med Rambøll, men det mærker vi slet ikke", siger Jens Hebroe.

Det bedste vand

Ordningen betyder, at formanden og den øvrige bestyrelse kan koncentrere deres indsats om Søndervig Vandværks klart definerede formål.

"Vi vil producere vand af højeste kvalitet til lavest mulig pris og med forsyningssikkerhed. Vi opførte i 2022 et nyt vandværk til godt 24 millioner kr., og vi har opkøbt fem tønder land, hvor vi har sikret, at der ikke vil blive sprøjtet med miljøgifte. Vi har fire topmoderne og fremtidssikrede boringer, der blev etableret i forbindelse med opførelsen af det nye vandværk. To af dem ligger på den nye jord, og her er der mulighed for yderligere to boringer. Så vi kan levere vand af højeste kvalitet, også til næste generation", siger Jens Hebroe.

I Beierholm Outsourcing i Holstebro fortæller chef, Lone Stie Dam, at afdelingen varetager administrationen af cirka 15 vandværker, hvoraf Søndervig Vandværk er klart det største.

"Vandværker er en specifik kundegruppe, der er særligt administrationskrævende på grund af forbrugerkontakten. Vi har stærke kompetencer på området, og så er det en ekstra gevinst, at vi i Beierholm også kan tilbyde kunderne revision og økonomisk rådgivning", siger Lone Stie Dam.
 

Beierholm. Trine Schjær Thomsen, konsulent, outsourcing
Trine Schjær Thomsen, konsulent, outsourcing i Beierholm

Vi udnytter alt det, som outsourcing i Beierholm kan. Med vores digitale systemer og dygtige, strukturerede medarbejdere spiller det bare, og formanden kan nemt overskue regninger, løn og godkendelser.

Trine Schjær Thomsen, konsulent, outsourcing i Beierholm

Udfordring

Efter at have opsagt samarbejdet med det kommunale forsyningsselskab ønskede Søndervig Vandværk i stedet at få sit eget, selvstændige setup, men vandværket ville gerne undgå at skulle ansætte en administrativ medarbejder.

Løsning

Søndervig Vandværk valgte at outsource ikke bare bogholderi og løn, men hele vandværksadministrationen og forbrugerkontakten til Beierholm, der også varetager revision og økonomisk rådgivning for vandværket.

Resultat

Vandværket har i dag en administration, der kan tilbyde forbrugerne fuld åbningstid, og som samtidig forenkler arbejdsopgaven for vandværkets bestyrelse. Formanden kan nemt overskue fakturaer og løn, og han godkender digitalt.

Vi kan også hjælpe din virksomhed og branche

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og hvilke muligheder for outsourcing, vi tilbyder, står vi altid klar til en indledende snak om din situation og dine behov.

Kontakt os og book et møde. Det betaler sig – og det er helt uforpligtende.

Vi glæder os til at møde dig.

 
Hvad kan vi hjælpe med?
4 + 16 =
Løs denne simple matematikopgave og indtast resultatet. Indtast f.eks. 4 hvis opgaven er 1+3.