Fra kælderlejlighed til markedsleder med proaktiv og professionel sparring

Med afsæt i et stærkt fællesskab og kløgtigt købmandskab har Aarhus virksomheden Amero, som er leverandør af kassesystemer, begivet sig ud på en vækstrejse, der indtil videre har flyttet forretningen fra en visionær tanke til en førerende position på det danske marked.

Beierholm - Amero forretningsudvikling.jpg

En kop kaffe, der smagte af mere

- Jeg startede i en kælderlejlighed i Haderslev for ca. 10 år siden og nu ser jeg pludselig en virksomhed, som beskæftiger mere end 30 ansatte. Det forpligter, indleder virksomhedsejer Kasper Smith fra de nu noget større kontorlokaler i Aarhus.

Amero har været en virksomhed i fremdrift siden dag et og Kasper Smith var egentlig ikke på udkig efter en ny revisor, da samarbejdet med Beierholm blev etableret. Det gik jo godt. 

- Vi blev inviteret på en uforpligtende kop kaffe og det blev startskuddet til en tæt relation og et samarbejde, der både har lettet arbejdet og løftet virksomheden. Egentlig havde vi ikke nogen udfordring. Vi blev derimod udfordret af Beierholm. Udfordret på vores forretning. Det tiltalte mig meget, fortæller Kasper Smith, der udover at bruge Beierholm til regnskab, revision og skat, løbende modtager rådgivning og sparring omkring både drift og udvikling af Amero.
 

 

Kort om Amero

 

  • Leverandør af simple og brugervenlige kassesystemer.
  • Leverer til tre hovedbrancher: Detailhandel, museum og oplevelsesbranchen samt mindre restaurationer, streetfood og kantiner.
  • Hovedkontor i Aarhus med mere end 30 ansatte.
  • Børsen Gazelle virksomhed, Triple A rated og nomineret til Årets Ejerleder. 

 

Forretningsudvikling, der flytter noget

Faktisk er forretningsudvikling en grundsten i samarbejdet, og har været det siden den første kop kaffe tilbage i 2017, hvorfra vækstrejsen bl.a. har givet anledning til løbende sparring om holdingselskaber, selskabskonstruktioner samt opkøbsmuligheder og skalering af forretningen, plus finansieringen heraf. I dag har Amero mere kontrol over sin værdikæde og oplever i det hele taget en styrket virksomhedsstruktur.

- En ting er revision og regnskab. Det leverer Beierholm kompetent og professionelt. Men det er alt det andet, der har gjort forskellen for os. Det er sparringen, tilgængeligheden og den proaktive rådgivning, der har flyttet os meget som forretning. Det har bidraget til, at vi i dag har en værdioptimeret og mere strømlinet forretning. Det har også sikret, at vi har formået at fastholde fokus i en dagligdag med både udvikling og drift. Forretningen har fået et vigtigt skub, forklarer Kasper Smith, som også har benyttet sig af Beierholms erfaring og kompetencer i forbindelse med en udvidelse af Ameros ejerkreds og i den sammenhæng værdisætning af virksomheden. 

Det er sparringen, tilgængeligheden og den proaktive rådgivning, der har flyttet os meget som forretning.
Kasper Smith, stifter og direktør i Amero
Kasper-Smith-Amero.jpg
Beierholm-Poul-Sunn-case billede.jpg
Poul Sunn Pedersen, partner og statsaut. revisor i Beierholm

Faste rammer i dynamisk samarbejde

Det var partner og statsaut. revisor Poul Sunn Pedersen fra Beierholm i Aarhus, der for år tilbage skænkede den kickstartende kaffe, og som fortsat, sammen med revisor Tanja Leth Olesen, står i spidsen for det rådgivningsteam, der nu er helt tæt på forretningen i Amero.

- Når man som Amero er i gang med at vækste og har en klar målsætning om at fortsætte ad den vej, så er der hele tiden nyt at forholde sig til. Både økonomisk, juridisk og strukturelt. Vi holder faste kvartalsmøder, som sikrer løbende sparring omkring Ameros økonomi og udvikling, og så står vi til rådighed, når der er brug for rådgivning i forbindelse med de mange muligheder og udfordringer, der opstår undervejs. Det giver os en stor viden om virksomheden og gør at samarbejdet bliver endnu stærkere, fortæller Poul Sunn Pedersen.

Beierholm er vores CFO

Blandt det faste punkter på dagsordenen er taludviklingen, budget, likviditet, trends i forretningen og øvrige opmærksomhedspunkter. Og det går godt i Amero. I perioden siden 2017 er omsætningen mere end fordoblet og medarbejderstaben vokset fra 5 til flere end 30 ansatte. Amero fik også navigeret sig sikkert igennem Corona-krisen, en af de største udfordringer i virksomhedens levetid.

Selvom det er gået stærkt de senere år, har Amero holdt et fast fokus på tallene, hvilket har sikret, at der kan reageres, hvis det bliver nødvendigt. Ligeledes har Amero undervejs i processen haft outsourcet bogholderiet i et nyt datterselskab til Beierholm. Trygheden omkring tallene har skabt rum til at tænke nyt, kreativt og konstruktivt.

- Vi har ingen inhouse CFO. Det er Beierholm, der er vores CFO, kan man sige. Vi får oversat og bearbejdet tallene løbende, og har hele tiden føling med, hvor vi er på vej hen. Vi føler vores tal er i trygge hænder, og det giver os tid og overskud til at fokusere på andre ting. De ting, vi er gode til. Det var også tilfældet under Corona-krisen, hvor Beierholms ekspertise virkelig gjorde en forskel, siger Kasper, der også har et holdingselskab og et ejendomsselskab, som løbende kræver en betroet sparringspartner.

Beierholm - Amero forretningsudvikling3.jpg

Vi ringer jo bare

- Amero er gode til individuelle løsninger og tager ikke hjem før tingene virker. De har nogle gode værdier, som vi mener at kunne spejle os i. Det giver et godt sammenspil, fortæller Beierholms Poul Sunn Pedersen om Amero, der trods vokseværket og de mange forandringer har holdt et fast greb om virksomhedens kerneværdier. Værdier, som har vægt i både interne og eksterne samarbejder.

- Vi er meget familiære og vægter vores teamkultur højt. Det handler om fællesskab, ordentlighed og samarbejde. Den langvarige og nære relation er vigtig. Vi oplever at dele det værdisæt med Beierholm, som vi er rigtig tæt på. Vi har direkte numre til både Tanja og Poul, så vi ringer jo bare. Den tilgængelighed, fleksibilitet og det høje serviceniveau, kombineret med en uformel tone i øjenhøjde, betyder alt, slutter Kasper Smith. 
 

Udfordring

Amero stod ikke med en konkret udfordring, men havde et ønske om at blive udfordret på sin forretning gennem en mere proaktiv rådgivning. Den tidligere rådgivning fokuserede primært på drift og mindre på udvikling

Løsning

Løbende sparring og rådgivning med forretningsudvikling som centralt fokus. Et tæt og agilt samarbejde med flere kontaktflader på tværs af kompetencer. Der leveres en meget bred pallette af rådgivningsydelser og løbende sparring. Både vedr. regnskab, regler og ny lovgivning, men også forretningen som helhed. Herunder bl.a. skat og moms, digitalisering af regnskabslov, opkøb, ejerskab, Covid-19 mv.

Resultat

Amero har oplevet en kontrolleret vækst og står i dag med en værdioptimeret forretning og en mere strømlinet virksomhedsstruktur. Dertil er opnået et større indblik i nuancerne omkring forretningens tal, hvilket har givet tryghed og frihed til at holde fokus og bruge kræfterne rigtigt.

Vi kan også hjælpe dig

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og hvilke muligheder for rådgivning og sparring, vi tilbyder, står vi altid klar til en indledende snak om din situation og dine behov.

Kontakt os og book et møde. Det betaler sig – og det er helt uforpligtende.

Vi glæder os til at møde dig.

Hvad kan vi hjælpe med?
13 + 5 =
Løs denne simple matematikopgave og indtast resultatet. Indtast f.eks. 4 hvis opgaven er 1+3.