Coronakrisen gav tid til bæredygtighed

Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. Sådan lyder et gammelt ordsprog, som kan siges, at passe godt til den situation, som udlejningsvirksomheden TommyTelt stod i under coronakrisen. For da Danmark lukkede ned, var det også slut med fester og events, og bookinger blev til aflysninger.

Heldigvis gik der ikke lang tid, før telefonen igen ringede med bestillinger – bestillinger som ændrede arbejdsdagen hos TommyTelt. Det var blandt andet de danske sygehuse, som havde brug for telte til den omfattende teststrategi. Ordrer, som med et ændrede virksomhedens triste udsigter til 2020, men som også ændrede hverdagen for den ellers så travle indehaver;

Vores udlejninger er oftest over en weekend, eller højst over en uge. Med denne ordre stod vi pludselig med udlejninger på flere måneder. Det betød, at vi fik mere tid i hverdagen, som nu ikke gik med planlægning, opstilling og nedtagning,” siger indehaveren Tommy Telt. 

Hr. og fru Telt

På dåbsattesten står der Christensen. Men siden Tommy som ung begyndte at udleje telte, har han i folkemunde aldrig heddet andet end Tommy Telt. Det er også navnet på hans virksomhed, TommyTelt ApS.

Da han skulle giftes med Lotte, syntes han, at tiden var inde til at få formalia bragt i orden. Så han ansøgte om, at de fik efternavnet Telt. Det studsede myndighederne lidt over. Der skal jo være en forbindelse til det nye navn, indvendte de. Men Tommy påviste, at det var der i form af den virksomhed, som han ejer. Myndighederne måtte overgive sig. Efter vielsen hjemme i haven hed han og Lotte hr. og fru Telt.

 

Brugte den ekstra tid ansvarligt

Tommy havde i flere år overvejet, hvordan virksomheden kunne operere mere bæredygtigt. Han var derfor begyndt at implementere små initiativer forskellige steder, for at gøre virksomheden mere grøn. Samtidig oplevede han, at kunderne begyndte at spørge ind til virksomhedens bæredygtighedsprofil. Derfor gik han rundt med et brændende ønske om at begynde at arbejde strategisk med bæredygtighed – der havde bare aldrig været tid til det. For skulle det gøres, skulle det gøres ordentligt. 

Beierholm- Tommy-Telt-case.jpg
Når man begynder at arbejde med bæredygtighed, så tror man, det er noget langhåret noget. Men det er faktisk ret sjovt at se, hvor man kan gøre en forskel for miljøet bare ved ganske få ændringer i sin virksomhed.
Indehaver Tommy Telt

Da Tommy fik tid i overskud, tog han derfor kontakt til sin revisor, Niels Jørgen Kristensen, som havde informeret Tommy om, at Beierholm var begyndt at rådgive om bæredygtighed, og således stod klar til at hjælpe, når virksomheden fandt tid. Et møde med Niels Jørgen og Beierholms specialister blev hurtigt stablet på benene, for det var jo med at udnytte den tid, som Tommy netop havde fået foræret.

Nu skal Niels Jørgen jo ikke tro, at han er noget, men jeg må indrømme, at det fungerer ret godt med ham. Han er meget dyrere, end det jeg tidligere har betalt, men Lotte og jeg er enige om, at vi får noget for pengene. Alle de ting, som vi drømmer om, kan han fælde ned på et stykke papir.”

Beierholm-Tommy-Telt-og-Niels-J-Kristensen.jpg
Tommy Telt har besøg af sin revisor Niels Jørgen Kristensen

Langsigtet bæredygtighedsstrategi

I samarbejde med Beierholms specialister, har TommyTelt nu fået udarbejdet en kortlægning over virksomhedens miljø- og CO2-aftryk – et såkaldt klimaregnskab. Dette har givet et overblik over, hvordan virksomheden kan forbedre sig, og hvilke indsatser der skal til.

”Der er ikke lang vej fra at lave et økonomisk regnskab til at lave et klimaregnskab. Som virksomhedens revisor har vi adgang til de data, som kræves, og har stor kompetence i at samle de forskellige indsigter. Derfor giver det god mening at bruge sin revisor, når der skal udarbejdes et klimaregnskab,” siger statsaut. revisor Niels Jørgen Kristensen.

Tommy Telt har også fået udarbejdet en langsigtet bæredygtighedsstrategi med en tilhørende handlingsplan, som fortæller virksomheden, hvilke initiativer de skal arbejde med over de næste par år.

Beierholm-Tommy-Telt-bæredygtige-processer.jpg
Tommy Telt har indført mere bæredygtige processer

 

”En måde hvorpå vi kan forbedre vores co2-aftryk kunne fx være ved at planlægge vores ruter anderledes, så vi når flest mulige kunder på færrest mulige kilometer.”

Bæredygtighedsinitiativet i Tommy Telt er en ongoing proces, hvor der i de efterfølgende år skal følges op på handlingsplanen, klimaregnskabet og de mål, som virksomheden har sat. Dette gøres også i samarbejde med Beierholm, som vil måle og udregne, om der reelt skabes den forandring, der er lagt op til i bæredygtighedsstrategien. På den måde kan man hele tiden rette ind, så man er på rette vej. Og opsætte nye mål, efterhånden som nye muligheder dukker op.

Beierholm-Tommy-Telt-CSR-ruter.jpg

Udfordring

Tommy Telt ville gerne arbejde på at blive mere bæredygtig, da han så et behov i markedet, og det var noget, som flere kunder begyndte at efterspørge. Men han havde hverken tiden eller kompetencerne til selv at gå i gang. 

Løsning

Coronakrisen betød langvarige udlejninger af telte til Danmarks sygehuse, hvilket frigav tid til at begynde et strategisk arbejde med bæredygtighed. Samtidig havde Tommys revisor informeret Tommy om, at Beierholm kunne rådgive om bæredygtighed og var klar til at hjælpe, når virksomheden fandt tid og ressourcer til det.

Resultat

Der er nu udarbejdet en handlingsplan for bæredygtighed, som viser, hvilke handlinger virksomheden skal gennemføre over de næste par år for at opnå den bæredygtighedsprofil, som man ønsker. 

Vi kan også hjælpe dig

Med Beierholms nye rådgivningspakke er vi klar til at hjælpe virksomheder med at bevare eller øge deres konkurrencekraft i en ny verdensorden, hvor der stilles krav til bæredygtighed og ansvarlighed i hele værdikæden.

Kontakt os og book et møde. Det betaler sig – og det er helt uforpligtende.

Vi glæder os til at møde dig.

Hvad kan vi hjælpe med?