COVID-19: Nyt takeaway-concept under coronakrisen redder cateringfirma

Frimanns Gourmet fik aflyst alle arrangementer på grund af coronakrisen. På ganske kort tid havde cateringfirmaet mistet sin omsætning for den periode, der normalt er årets travleste. Men i stedet for at sende kokkene hjem er der aftalt arbejdsfordeling, og firmaet laver nu takeaway-måltider i et nyt koncept - med overvældende succes.

 

I 2009 forlod Claus Frimann den finansielle sektor for at starte cateringfirmaet Frimanns Gourmet. I dag har firmaet 5-8 ansatte, afhængigt af sæsonen, og faciliteterne breder sig over 600 kvm tæt ved kanalen i Næstved.

Virksomheden er kunde hos statsautoriseret revisor Lars Pedersen, Beierholm Næstved.

Kerneforretningen er mad til selskaber over hele Sjælland, og der er normalt særligt travlt i foråret og om sommeren, hvor der afholdes konfirmationer, bryllupper, sommerfester mv. Firmaet transporterer selv maden ud til kunderne og kører ofte lange ture, da omkring 80 % af omsætningen ligger uden for Næstved og omegn.

Sådan har coronakrisen ramt virksomheden

Fra slutningen af februar stoppede bookingerne så småt med at tikke ind, og dagen efter statsministerens første pressemøde om coronakrisen den 11. marts blev Claus kimet ned af kunder, der ville afbestille.

På ganske kort tid havde cateringfirmaet mistet sin omsætning for den periode, der normalt er årets travleste.

Claus konsulterede firmaets bank, de ansattes a-kasse samt det lokale jobcenter og indkaldte derpå medarbejderne til et personalemøde. Her blev de præsenteret for to scenarier: enten skulle der laves en arbejdsfordeling, hvor medarbejderne gik på deltid og fik supplerende dagpenge, eller også skulle de vælge lønkompensation, hvor de ansatte sendes hjem under krisen. Valget faldt på arbejdsfordeling. Køkkenet kunne dermed fortsætte sin drift.

Takeaway holder køkkenet i gang

Claus havde længe talt med sin kone om, at takeaway kunne være en mulighed for firmaet i de stille perioder uden for højsæsonen. Det var oplagt at prøve konceptet af under coronakrisen, hvor den normale forretning er i knæ.

Den første søndag efter statsministerens pressemøde annoncerede Claus derfor en takeaway-løsning, hvor lokale kunder kan købe et dagligt måltid efter en fast uge-plan. 

Kommunikationen foregår på firmaets Facebook-side. I det første opslag bad Claus Frimann de knap 4.000 følgere om hjælp til at udnytte køkkenets kapacitet og arbejdskraft under coronakrisen. Opslaget er siden blevet delt mere end 500 gange – primært af lokale borgere, som gerne vil hjælpe i en svær tid.

Takeaway-ordningen har været en overvældende succes. De 400 daglige måltider bliver allerede udsolgt dagen før, og Claus har nu kaldt samtlige ansatte tilbage på fuld tid. Claus mener, at succesen både skyldes lokalbefolkningens iver efter at hjælpe og den skarpe pris:

Det er fuldstændig velovervejet, at vi har den lave pris. I min verden er det vigtigt, at når man beder lokalbefolkningen om hjælp, så skal man også sætte en rigtig god pris på sin vare. Så skal man ikke vise, at man tjener mange penge på det. Man skal vise, at det her laver vi for at overleve – det er for at dække udgifter til medarbejdere og til huslejen,” siger Claus Frimann.

En løsning, der vil fortsætte efter krisen

Efter krisen er planen at fortsætte ordningen i en egentlig delikatesseforretning, som bygges i de eksisterende lokaler.

Rigtigt mange af vores kunder har sagt: ’Du kan jo ikke stoppe igen bagefter. Hvad skal vi så gøre?’. Og det er jo rigtigt. Vi har opbygget et kundegrundlag, som vi ikke vil gå ud og skuffe igen bagefter. Så krisen har faktisk hjulpet os til at finde et nyt produkt, som vi kan gå videre med,” siger Claus.

Bliv inspireret: 3 bud på, hvad du kan gøre i din virksomhed

  • Tænk i nye forretningsmuligheder, der kombinerer virksomhedens kernekompetencer og de lokale kunders interesse for at hjælpe under krisen.
  • Brug de sociale medier aktivt i at nå ud til kunder og lav gerne daglige opslag. Det skaber dialog, feedback og betyder, at du hurtigere får flere følgere og opbygger et stærkere kundegrundlag.
  • Hav medarbejderne med hele vejen og inkludér dem i beslutningerne. Medarbejderne må stole på, at det man gør, er det rigtige, og det gør de særligt, hvis dialogen er helt åben og ærlig.

>> Læs hele casen her (pdf)

Denne case er en del af en casesamling på portalen virksomhedsguiden.dk, som er udarbejdet ifm. coronakrisen. Virksomhedsguiden er en fællesoffentlig digital erhvervsfremmeplatform. Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for Virksomhedsguiden.

Tag os gerne med på råd

Hvis du har en forretningsidé eller andet, som du ønsker at sparre med os om, så kontakt en rådgiver eller revisor i Beierholm.

Læs også

Vi har samlet alle vores COVID-19-relaterede nyheder og artikler på én side. Det har vi gjort for at gøre det nemmere for dig at holde dig opdateret med nye informationer og ny lovgivning. Siden bliver løbende opdateret med vores vinkel og anbefalinger i forbindelse med nyeste hjælpepakker, lovgivning og øvrige emner relateret til COVID-19. >> Gå til COVID-19 infosiden

 

 

 

 

Find en revisor nær dig

Find revisor

in
Share
f
Share
Share