COVID-19: Hurtig realisering af forretningsidé bar frugt under krisen

Efter regeringens udmelding om, at Danmark skulle lukkes ned, overvejede direktør i SeeSafe Michael Frandsen konsekvenser og muligheder for SeeSafe. Hurtigt stod det klart, at situationen og restriktionerne omkring fysisk forsamling var en god anledning til at realisere den forretningsidé, Michael havde ruget på i et stykke tid: Live-streaming fra kirker.

SeeSafe er et sikringsfirma fra Næstved med 10 medarbejdere, som leverer specialløsninger inden for videoovervågning. Kunderne kommer fra mange forskellige brancher, herunder industri, detailhandelskæder, hoteller og kulturinstitutioner. SeeSafe leverer både rådgivning, installation og serviceydelser i forbindelse med overvågningsløsningerne.

SeeSafe blev etableret af direktør Michael Frandsen i 2007. Virksomheden er kunde hos statsautoriseret revisor Jesper Hartmann Olesen, Beierholm Næstved.

Sådan har coronakrisen ramt SeeSafe

Coronakrisen ramte SeeSafe på et uheldigt tidspunkt. Virksomheden havde fire vigtige salgsmøder i kalenderen med nye, store kunder, som krævede fysisk fremmøde. Men alle møder blev udskudt på ubestemt tid på grund af sundhedsmyndighedernes restriktioner og anbefalinger.

SeeSafes omsætning er dog spredt på mange brancher. På nogle områder er aktiviteten fortsat uden de store problemer under krisen, mens den inden for andre områder som hoteller og teatre er fuldstændig stoppet.

Vi er i den heldige situation, at vi leverer løsninger til mange forskellige virksomheder og brancher, hvor der stadig er behov for videoovervågning. Vores risiko er dermed spredt. Men vi har også kunder blandt fx teatre, og her er aktiviteten helt død,” siger Michael Frandsen, direktør, SeeSafe.

Introducerer ny løsning med live-streaming fra kirker

Efter regeringens udmelding om, at Danmark skulle lukkes ned, brugte Michael Frandsen et døgns tid på at overveje konsekvenser og muligheder for SeeSafe. Hurtigt stod det klart, at situationen og restriktionerne omkring fysisk forsamling var en god anledning til at realisere den forretningsidé, Michael havde ruget på i et stykke tid: Live-streaming fra kirker. Det vil sige videooptagelser af prædikener, gudstjenester, barnedåb mv., som kan følges direkte fra fx private hjem og plejecentre via en computer, tablet eller tv-skærm.

Få dage efter statsministerens første pressemøde satte Michael sig derfor sammen med teknikerne i SeeSafe og udviklede et koncept samt et digitalt produktblad for løsningen. Allerede en uge efter Danmarks nedlukning kunne SeeSafe sende sit markedsføringsmateriale ud til de danske folkekirker med et tilbud om at etablere live-streaming til hjemmesider og YouTube.

Tæt kundedialog skaber tryghed og sikrer opgaver

Udover at udvikle nye forretningskoncepter har SeeSafe også intensiveret dialogen med de eksisterende kunder. Helt konkret har SeeSafe henvendt sig direkte til alle sine kunder for at skabe tryghed og informere om, at virksomhedens teknikere overholder alle sundhedsforskrifter.

Den fysiske adgang til kunderne er altafgørende for vores forretning. Vi har derfor skrevet ud til vores kunder, hvad de kan forvente, når teknikerne kommer på besøg, og hvordan vi efterlever alle forskrifter. Samtidig er vi gået i en tæt, individuel dialog med kunderne i forhold til, om der er særlige sundhedsmæssige forhold, som skal håndteres. Vi bruger klart mere tid på kommunikation med kunderne,” siger Michael Frandsen.

Inddrager medarbejderne i forretningsudviklingen

SeeSafe har også brugt meget tid på intern kommunikation og medarbejderpleje under coronakrisen. Michael Frandsen lægger stor vægt på løbende at kommunikere åbent og ærligt til medarbejderne om coronakrisens konsekvenser for virksomheden.

Medarbejderne i SeeSafe bliver involveret aktivt og opfordret til at bidrage med kreative idéer til forretningsudvikling under krisen. Gennem virtuelle møder er der mulighed for at komme med input, hvilket ifølge Michael Frandsen også giver ejerskab, opbakning og engagement blandt medarbejderne.

Bliv inspireret: 3 bud på, hvad du kan gøre i din virksomhed

  • Brug coronakrisen til at se på de eksisterende produkter og løsninger i en ny sammenhæng. I hvilke andre brancher og situationer kan virksomhedens løsninger anvendes?
  • Inddrag medarbejderne i processen om idé- og forretningsudvikling under krisen. Det skaber samtidig engagement og medejerskab blandt personalet
  • Gå i tæt dialog med eksisterende kunder for at skabe tryghed omkring overholdelse af sundhedsforskrifter og for at undgå (unødige) aflysninger af opgaver.

>> Læs hele casen her (pdf)

Denne case er en del af en casesamling på portalen virksomhedsguiden.dk, som er udarbejdet ifm. coronakrisen. Virksomhedsguiden er en fællesoffentlig digital erhvervsfremmeplatform. Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for Virksomhedsguiden.

Tag os gerne med på råd

Hvis du har en forretningsidé eller andet, som du ønsker at sparre med os om, så kontakt en rådgiver eller revisor i Beierholm.

Læs også

Vi har samlet alle vores COVID-19-relaterede nyheder og artikler på én side. Det har vi gjort for at gøre det nemmere for dig at holde dig opdateret med nye informationer og ny lovgivning. Siden bliver løbende opdateret med vores vinkel og anbefalinger i forbindelse med nyeste hjælpepakker, lovgivning og øvrige emner relateret til COVID-19. >> Gå til COVID-19 infosiden

 

Find en revisor nær dig

Find revisor

in
Share
f
Share
Share