Restauranter og madsteder i en vanskelig tid

Restauranter, caféer, kantiner og andre madsteder holder ifm. coronakrisen lukket på tredje uge. Det betyder en længere periode med nul salg og omsætning. Flere steder i branchen tænkes der i alternative løsninger. Det er selvfølgelig vigtigt, at man på trods af den frygtelige situation får sat sig ind i, om man kan have glæde af regeringens hjælpepakker og nye hastelovgivning.

I den nuværende situation har man mistet store bidder af sit normale forretningsgrundlag. Man bliver derfor nødt til at tilpasse sin forretning og forsøge at finde nye måder at afsætte sine produkter på.

Det handler om at agere hurtigt, at man forsøger at se på nye muligheder. At tænke på, hvordan man kan hjælpe og nå kunderne med alternative løsninger. 

Gode eksempler fra branchen

Der findes heldigvis gode eksempler fra de trængte i branchen. Her bringer vi et par af dem.

Lav en aftale med kurérpartnere eller online takeaway-platform

En nærliggende mulighed kan være at lave en aftale med en partner, som muliggør takeaway, uden at man selv skal bygge en webshop op på kort tid.

De store platforme tager kommissioner, som kan være svære at betale i den nuværende pressede situation, men flere af selskaberne imødekommer nu dette og ændrer prispolitik for en periode. 

Blandt andet er bestillinger via Wolt gebyrfrit for restauranten, hvis kunden selv henter sin bestilling. JustEat og Waiteer vil også ændre på deres gebyrpolitik.

Bryggerier

Et andet eksempel er et mindre bryggeri på Lolland, som inviterer til flaskesalg et par dage om ugen i en interimistisk butik/drive-in, hvor man kan afhente nogle kasser af deres bryg. Et bryggeri på Sjælland har på Facebook tilbudt at køre ud til kunderne med deres bryg.

Webportal til opsamling af yndlings-spisesteder og køb af gavekort

En række danske og svenske tech-specialister, iværksættere og madbloggere har på meget kort tid skabt webstedet Your Local Hero. På sitet opfordrer man alle til at tilføje sin yndlingsrestaurant, café mv. og købe et gavekort til brug, når vi igen må gå ud at spise. Dette kan bidrage til, at der på trods af situationen kommer indtægter ind til de trængte steder. 

En leverandør til branchen giver gode råd

Lokalmedie igangsætter kampagner

Et lokalt medie har igangsat to kampagner på minby.dk, rettet mod hhv. kunder og forretningsdrivende

  • Køb og betal nu, nyd senere (køb et gavekort, køb tid hos frisøren, bestil bøfferne nu etc.)
  • Saml penge ind og få spalteplads (find på en kreativ måde at samle penge ind).

Få overblik over HJÆLPEPAKKERNE

Det er selvfølgelig vigtigt, at man får sat sig ind i, om man kan have glæde af regeringens hjælpepakker og nye hastelovgivning.

For at få overblik over hjælpepakkerne og hvilke, der er relevante for dig i din branche, er publikationen Overblik over HJÆLPEPAKKER er godt sted at starte. Den giver et enkelt og overskueligt overblik over dine handlemuligheder og indeholder links til mere information og fakta om ansøgning.

Vi sørger for, at publikationen løbende bliver opdateret i takt med, at der åbnes for ansøgning. Så hold øje med udgivelsesdatoen og hent den seneste version, når det passer dig. Hent publikationen her.

Opstår der spørgsmål om hjælpepakkerne eller din situation ifm. coronakrisen, er du velkommen til at ringe til vores HOTLINE på tlf. 33 38 99 99 eller kontakte os.

Du kan søge om tilskud til digital omstilling hos SMV:Digital

Du har mulighed for med midler fra Erhvervsstyrelsen m.fl. at få sat skub i din virksomheds udvikling. Du kan deltage i programmet SMV:Digital, hvor du kan søge om et tilskud på 25.000 kr. eller 100.000 kr. Pga. coronakrisen er åbning af puljen udskudt. Den planlagte åbning for ansøgninger udskydes til anden halvdel af april. Det betyder, at du kan nå det endnu.

Det kan være en anledning til at kigge på digitalisering af hele forretningen – også økonomistyringen.

Det gælder om at få styr på virksomhedens daglige arbejdsgange. At man sætter nogle standarder for, hvordan man arbejder. Man kan fx aftale med leverandørerne, at alle fakturaer skal leveres elektronisk. Når det kører, kan man begynde at afløfte data, og så er vejen banet for nye og tidsbesparende arbejdsgange. 

Kontakt en rådgiver i Beierholm. Vi kan hjælpe med ansøgningen til SMV:Digital og kan derefter hjælpe dig med digitaliseringen.

Find en revisor nær dig

Find revisor

in
Share
f
Share
Share