Ladestandere

Brancheorientering til regulerede uddannelsesinstitutioner
August 2024

 

Det har gennem længere tid været uklart for skoler og institutioner, om de måtte betale for etablering og drift af ladestandere på deres parkeringsanlæg. Styrelsen for Undervisning og kvalitet (STUK) har derfor før sommerferien udsendt et orienteringsbrev om skolers og institutionernes pligt til at forberede og etablere lade standere efter ladestanderbekendtgørelsen.

Beierholm-ladestandere

 

STUK bekræfter i orienteringen, at skoler og institutioner er omfattet af ladestanderbekendtgørelsens regler for bygninger, der ikke er beboelsesbygninger. Det betyder, at der for bestående bygninger med mere end 20 parkeringspladser skal etableres mindst 1 ladestander i tilknytning til parkeringsanlægget senest den 1. januar 2025. I forbindelse med større ombygninger og nybyggeri med mere end 10 parkeringspladser skal der etableres mindst 1 ladestander i tilknytning til parkeringsanlægget samt forberedes mindst hver 5. parkeringsplads til ladestandere.

Hvis der foretages nybyggeri, hvor der allerede er etableret parkeringspladser, og der derfor ikke kræves opført yderligere parkeringspladser, vil bygningen ikke være omfattet af ladestanderbekendtgørelsen.

For uddybning af kravene til antal ladestandere, tekniske krav samt byggetilladelse mm. henvises til: 

  • Bekendtgørelse om forberedelse til og etablering af ladestandere i forbindelse med bygninger (ladestanderbekendtgørelsen) – se her
  • Vejledning til bekendtgørelse om forberedelse til etablering af ladestandere i forbin-delse med bygninger (ladestanderbekendtgørelsen) - se her

Ifølge STUK skal ladestanderen ikke være offentligt tilgængelig og må alene benyttes af personer med adkomst til skolen/institutionen.

Bekendtgørelsens krav til etablering og forberedelse af ladestandere er et mindstekrav. Skolen/institutionen må derfor vurdere det reelle behov og etablere det antal der er nødvendigt.

Beierholm elbil p-plads

 

Finansiering

Det anføres i orienteringsbrevet, at skoler og institutioner skal afholde udgifter til forberedelse og etablering af ladestandere, som krævet i henhold til ladestanderbekendtgørelsen. Derimod anføres det, at udgifter forbundet med driften skal afholdes af de personer, som anvender ladestanderen.

I det omfang skolen/institutionen anvender ladestanderen til drift af egne biler, der anvendes i skolen/institutionens drift, kan skolen/institutionen også afholde udgifter forbundet med driften. Skolen/institutionen må gerne stille et areal til rådighed for en ekstern leverandør med henblik på dennes finansiering af etablering af en ladestander.

Afhængig af parkeringsanlæggets placering og størrelse kan der være stor forskel på, om en ekstern leverandør er interesseret i at finansiere etablering af ladestandere eller skolen/institutionen selv må finansiere etableringen.

Moms og afgifter

Etablering og drift af ladestandere giver anledning til en række moms- og afgiftsmæssige forhold, som den enkelte skole/institution skal overveje.

Momsfradrag ved skolens/institutionens etablering af ladestander

Hvis en skole/institution vælger at etablere ladestandere, skal der opkræves betaling for anvendelse af ladestanderen fra de personer, der har adkomst til skolen/institutionen. Der er tale om et momspligtigt salg. Det kan f.eks. være salg til personale og elever/studerende.

Er skolen/institutionen ikke i forvejen momsregistreret, skal der dog først ske momsregistrering og opkrævning af moms, når skolen/institutionen måtte indse, at det samlede momspligtige salg set over en løbende 12 måneders periode er 50.000 kr. eller derover.

Hvis skolen/institutionen også selv anvender ladestanderen til egne personbiler, skal skolen/institutionen foretage et skøn over, hvor stor en andel af anvendelsen der vedrører momspligtigt salg, og hvor stor en andel der vedrører egne personbiler. Dette skøn anvendes til at udøve momsfradrag for etableringsomkostningerne, når ladestanderne opstilles. Der kan ikke opnås momsfradrag hos Skattestyrelsen for den andel, der anvendes til skolen/institutionens egne personbiler.

For skoler/institutioner, der er omfattet af momskompensationsreglerne, kan den moms. der hviler på skolen/institutionens egne personbiler. der anvendes i skolens/institutionens ordinære aktivitet. fradrages via momskompensationsordningen.

Momsfradrag for skolen/institutionens eget forbrug af opladning

Vælger skolen/institutionen at anvende ladestanderne til skolens egne elbiler, følger reglerne de almindelige regler for momsfradrag af udgifter forbundet med køb og drift af virksomheders firmabiler. Det betyder konkret, at der ikke er adgang til momsfradrag for købet af den el, der anvendes til opladning af personbiler, hos Skattestyrelsen.

For skoler/institutioner, der er omfattet af momskompensationsreglerne, kan den moms, der hviler på skolen/institutionens egne personbiler, der anvendes i skolens/institutionens ordinære aktivitet, fradrages via momskompensationsordningen.

I de tilfælde, hvor skolen/institutionen vælger at etablere ladestandere til brug for personalet og elever/studerende, er der udelukkende momsfradrag i det omfang, der skal betales for leveringen af el.

Ekstern operatør 

Hvis skolen/institutionen vælger at lade en fremmed operatør etablere og drive ladestandere på skolens/institutionen område, er det afhængig af den lokale markedssituation, således at operatøren muligvis tager betaling for at opstille og drive ladestanderen på skolens/institutionens område. Skolens/institutionens betaling til operatøren vil ske med tillæg af moms, som ikke kan fradrages.  

I nogle områder er det omvendt skolen/institutionen, der opkræver operatøren et beløb for at opstille ladestandere på skolens/institutionens område. I disse situationer skal der tages stilling til, om der er tale om momspligtig tilrådighedsstillelse af et areal eller momsfri udlejning af fast ejendom, (med mulighed for, at skolen/institutionen kan blive frivilligt momsregistreret og opkræve moms overfor operatøren). Det er ofte de konkrete aftaler m.v., der afgør, hvad der er tale om og derved, om skolen/institutionen skal opkræve moms eller ej.

Indkøb af elektricitet til videresalg til operatør

Hvis en skole/institution vælger en model, hvor ladestanderne drives af en ekstern operatør, skal der tages stilling til, hvordan skolen/institutionen skal behandle indkøb af el, som operatøren anvender. Her er det vigtigt, at skolen/institutionen er opmærksom på, at el indkøbt med henblik på videresalg til operatøren er en momspligtig aktivitet, der giver skolen/institutionen adgang til momsfradrag for indkøbet af el, mod tilsvarende at opkræve salgsmoms ved videresalget af el til operatøren.

Elafgift

Det er kun den virksomhed, for hvis regning og risiko ladestanderne drives, der kan få godtgørelsen af den forbrugte elafgift. En god tommelfingerregel her er, at skolen/institutionen skal afholde alle udgifter til service og drift af ladestanderen uden nogen begrænsninger for at kunne få adgang til godtgørelse af elafgiften. Det er derfor også enten skolen/institutionen eller en eventuel operatør, der har ret til godtgørelsen af den forbrugte el. Aldrig dem begge. 

Til gengæld er reglerne således, at al elafgift forbrugt via ladestandere kan godtgøres på nær 0,4 øre/kWh. 

For at skolen/institutionen er berettiget til at få godtgørelse af afgiften på elektriciteten, der forbruges i de opstillede ladestandere, skal skolen/institutionen: 

  • Drive ladestanderen for egen regning og risiko
  • Være momsregistreret for at kunne få godtgørelse for elafgiften
  • Have ladestandere, hvor forbruget skal kunne aflæses i hver stander. 

Det er ikke afgørende, om skolen/institutionen selv ejer ladestanderne.

Har skolen/institutionen ikke selv driften og risiko på de opstillede ladestandere, kan skolen/institutionen ikke opnå godtgørelse af den forbrugte el.

Der gælder særlige regler for godtgørelse af elafgift anvendt via ladestandere, hvis skolen/institutionen også har opsat solceller m.v. 

Ved spørgsmål til artiklen kan der rettes henvendelse til

Helle Lorenzen, partner, statsaut. revisor,  Beierholm Horsens

Morten Hæstrup Rasmussen, partner, moms & afgifter, Beierholm