3 argumenter for databeskyttelse

Tak fordi du valgte at klikke ind på denne artikel. Det tyder på, at du er en af de danskere, der har fået øjnene op for vigtigheden af, at virksomheder og organisationer lever op til reglerne om databeskyttelse. Du går måske i spidsen i jeres virksomhed og arbejder for at ændre kulturen, den helt grundlæggende måde at behandle data på? Og måske oplever du, at det kan være svært at overtale ledelse og kolleger om at give det prioritet? Her er tre argumenter, der kan hjælpe:

1. Hvad nu, hvis det var dine egne data?

Hvad nu, hvis den datingprofil, du lavede som single, begynder at forfølge dig rundt omkring på de sociale medier, selvom du selvfølgelig har lukket den ned?Eller hvis de ret personlige ting, du skrev i en jobansøgning for 6 år siden, lige pludselig står at læse på et af de professionelle fora, du benytter dig af?
I begge disse fiktive tilfælde har de dataansvarlige ikke behandlet oplysningerne om dig, som de skal ifølge databeskyttelsesforordningen.
I det første tilfælde ved at gemme uden at have ret til det. I det andet ved at gemme for længe. Og de har så oplevet et brud på datasikkerheden, så de data, de ikke burde have, havner helt forkerte steder. Eksemplerne er lavet for at minde om, at det, der set med den dataansvarlige (virksomhedens) øjne, ligner en masse ensartede data knyttet til unikke navne eller numre, faktisk er unikke oplysninger, som hører hjemme hos unikke individer af kød og blod. Individer som dig selv og dem du kender, som sjældent ønsker at dele sine oplysninger med særligt mange – og slet ikke hele internettet.

Så benyt chancen til at minde dine kollegaer og dig selv om, at alle personoplysninger er nogens data og derfor skal behandles med respekt og omtanke.

2. Sådan er reglerne bare. Basta.

Data er en vigtig ressource for mange danske virksomheder, og de fleste ved udmærket, at de skal passe godt på deres data, herunder personoplysninger. Med databeskyttelsesforordningen bliver det klart, at det at passe godt på data ikke længere alene er et spørgsmål om almindelig sund fornuft, men at databeskyttelse fremover vil være underlagt offentlig regulering.
På samme måde som der er regler for opbevaring og behandling af fødevarer, regler for visse råstoffer, regler for økonomiske oplysninger, regler for sikkerhed på arbejdspladsen osv., så er der fremover også regler for, hvordan personoplysninger håndteres og opbevares. Selvom det kræver ressourcer at implementere de nye regler, så er det ikke raketvidenskab.

Så se databeskyttelse som en anledning til at demonstrere, at I som altid sørger for at leve op til den gældende lovgivning.

3. Databeskyttelse hænger tæt sammen med digital transformation

Databeskyttelsesforordningen handler om personoplysninger, men har også et direkte link til ”digital transformation” og ”digital sikkerhed”. Digitale forretningsmodeller kræver, at virksomheder har systemer og metoder til at arbejde digitalt, også med data. Derfor kan en virksomheds evne til at leve op til databeskyttelsesforordningen ses som en lakmusprøve på, om man er rustet til den digitale transformation, som berører de fleste typer af virksomheder og brancher. Og hvis din virksomhed ikke er klar til at tage udfordringen op, så er der nok en konkurrent eller to, der er helt parat.

Så brug databeskyttelse til at køre virksomheden i stilling til den digital transformation, der venter forude.

Hvis du har brug for mere information om databeskyttelsesforordningen, kan vi henvise til Beierholms øvrige artikler om emnet. >> Dem finder du HER.

Podcast for SMV'er om GDPR-regler

Datatilsynet har lavet en række podcast for mindre og mellemstore virksomheder, som har brug for en introduktion til GDPR-reglerne. Lyt med her.