Bæredygtighed – med fokus på S’et

Brancheorientering, regulerede uddannelsesinstitutioner
August 2024

 

Bæredygtighed handler om andet og mere end klima og miljø. Det afspejles bare ikke altid i samfundsdebatten, selv om de fleste efterhånden kender og bruger forkortelsen ESG, der jo omhandler de tre områder ’Environment, Social and Governance’ – miljø og klima, samfund og ledelse. 

En vigtig pointe i forhold til ESG-arbejdet er, at alle tre områder er vigtige set i relation til bæredygtighed.  Tænk bare på de 17 Verdensmål. Med lidt god vilje handler seks af dem om klima og miljø. De øvrige 11 (2/3-dele) handler om mennesker, trivsel og måden, vi indretter samfundet og dets institutioner på. 

Men her skal det handle om S’et. Af pladshensyn har vi valgt kun at gøre ét enkelt nedslag inden for et stort (S-)område, som burde få langt større opmærksomhed.

 

iStock-1326956611 kopier.jpg

Fokus på trivsel og engagement – en ’No Brainer’

Penge er som bekendt en god motivationsfaktor. Så lad os starte der. Der er nemlig penge i trivsel - så mange, at vi nu ligefrem taler om en ’trivselsøkonomi’.

Masser af empiri viser da også, at øget trivsel og engagement på arbejdspladsen og dermed også blandt studerende, lærere og andet personale på uddannelsesinstitutionerne giver betydelige, målbare økonomiske (og andre) gevinster. 

Studerende, der trives og er engagerede, oplever øget læringsudbytte og skaber dermed bedre faglige resultater. Det påvirker selvfølgelig så også gennemførelsesprocenten på studierne i positiv retning. Samtidig reduceres både menneskelige og økonomiske omkostninger forbundet med studiefrafald.

Talrige undersøgelser dokumenterer, at engagerede og motiverede medarbejdere generelt er mere effektive og produktive. Det forekommer rimeligt at antage, at dette også gælder for lærere og andet personale på vores uddannelsesinstitutioner. 

Køber vi den præmis, øger en forbedret trivsel undervisningskvaliteten og fremmer et positivt læringsmiljø. Det tiltrækker flere studerende og styrker institutionens brand og omdømme. 

En bedre tredobbelt bundlinje

Vi ved, at et positivt arbejdsmiljø mindsker stressniveau og sygefravær. Det reducerer omkostninger og øger uddannelsesinstitutionens effektivitet. Og det er ikke småpenge, vi taler om. Stressrelateret sygefravær kostede samfundet alene i 2023 svimlende 16,2 mia. kroner ifølge en ny analyse fra Dansk Industri. Derfor giver det også god mening, at uddannelsesinstitutionerne fra centralt hold er pålagt at måle på disse ting.

Men måling for målingens skyld skaber ingen værdi. Derfor er det – også i en ’S-sammenhæng’ – vigtigt, at der tolkes og handles på den indsigt målingerne giver.

Er der områder, der stikker ud fra gennemsnittet? Hvad er det symptom på? Skal der gøres noget ved det? Og lige så vigtigt: Sæt mål og følg op på om I når dem.

Gør I det, er I allerede godt i gang med ’S’et i jeres ESG-rapportering. 

En investering i medarbejdertrivsel og engagement giver altså en bedre (tredobbelt) bundlinje og en mere produktiv og mere bæredygtig uddannelsesinstitution. 

Der er masser af ’S’-initiativer uddannelsesinstitutionerne kan arbejde med, og er de understøttet af data fra jeres trivselsmålinger, er de lige til at ’bogføre’ i ESG- eller bæredygtighedsrapporten.
 

Poul Sögren, Chefkonsulent
Beierholm Bæredygtighed

Kontakt os gerne

Hvis du har spørgsmål til artiklen, er du velkommen til at kontakte Poul eller en af vores øvrige specialister i Beierholm Bæredygtighed.

 

Beierholm-bæredygtighed-banner-1490x750