Forretningsplanen

Man kan komme langt med god planlægning i mange sammenhænge - det gælder også, når det  handler om at etablere egen virksomhed. De fleste iværksættere brænder for deres grundlæggende forretningsidé, og du kan uden tvivl komme langt med passion og faglig indsigt i det produkt, du har brugt timer, dage og måske år på at udvikle.

Men der er mange aspekter af at drive virksomhed, og det er en god investering at bruge tid på at tænke over dem og få et samlet overblik over, hvordan din forretning skal drives. Det overblik kan du få ved at udarbejde en forretningsplan.

Forretningsplanen sætter ord og tal på din forretning, så du selv, dine eventuelle rådgivere og banken får et realistisk billede af, hvad du vil med din virksomhed - og hvordan du har tænkt dig at opnå det.

Lav forretningsplanen til dig selv

Forretningsplanen er først og fremmest et værktøj til dig selv. Den styrker dig i etableringsfasen, fordi du tvinges til at vurdere dit produkt, markedet, kunderne og ikke mindst dine egne forudsætninger for at drive virksomheden.

Med en gennemarbejdet og realistisk forretningsplan har du en køreplan for, hvordan du kommer godt i gang. Det giver først og fremmest tryghed for dig selv. Dernæst er det rart at vide for din familie, at du har tænkt det hele godt igennem. Og så er der banker, fremtidige samarbejdspartnere, investorer, fonde, støtteordninger. I deres øjne vil en god forretningsplan styrke din troværdighed og dermed dine muligheder for at få finansieret dit projekt.

Jo grundigere du har gjort forarbejdet, jo mere seriøs virker du – og det giver din forretningsplan gennemslagskraft.

Hvad indeholder en forretningsplan?

Din forretningsplan skal være din egen, og man skal kunne fornemme din drivkraft og seriøsitet på siderne. 

Når det er sagt, så behøver du ikke være bange for at bruge en skabelon som basis for dit dokument. En professionel skabelon tager dig sikkert igennem alle vigtige elementer af forretningsplanen, så du ikke glemmer noget. 

En typisk forretningsplan indeholder følgende afsnit:

  • Resumé
    Giv et hurtigt overblik over din virksomhedsidé med de vigtigste oplysninger fra forretningsplanen. En indholdsfortegnelse er også en god idé. Begge dele skal stå først i dokumentet, men først laves til sidst.
  • Idé og forretningsgrundlag
    Beskriv din idé fra helikopterperspektivet – hvad gør den til en god og rentabel idé?
  • Personlige ressourcer og mål
    Lav en SWOT på dig selv med styrker og svagheder i forhold til produktet/ydelsen. Desuden skal du beskrive dine økonomiske forventninger.
  • Produkt/ydelse
    Analyser og beskriv produktet/ydelsen, herunder mulige leverandører og salgskanaler. Vurder dine vigtigste konkurrenter på markedet, og hvordan de håndterer salget af produktet/ydelsen.
  • Markedsanalyse
    Beskriv dine potentielle kunder og opdel gerne i segmenter, fx B2C, B2B. Hvor stort er markedet, og hvor stor en markedsandel er det realistisk for dig at få? Vurder markedets konkurrenceparametre og lav en SWOT-analyse på din virksomhed.
  • Salg- og markedsføring
    Beskriv mulige salgs- og markedsføringsaktiviteter, både i forbindelse med opstart og videre drift af din forretning. Hvad koster aktiviteterne? Overvej også hvordan du kan bruge dit netværk til at promovere din virksomhed.
  • Udviklingspotentiale
    Tænk fremad – hvor ser du din virksomhed næste år, og om tre år?
  • Budgetter
    Budgetterne hjælper dig med at gøre dit forretningsgrundlag konkret. De viser både dig og dine finansieringspartnere, om din plan er realistisk.
    Du skal udarbejde et privatbudget, et etableringsbudget, et driftsbudget og et likviditetsbudget. Din revisor kan guide dig, eller du kan downloade budgetskabeloner via startvaekst.virk.dk. Du kan også læse mere om budgetter her (link til afsnit "Det gode budget").
  • Finansiering
    Hvad er dit finansieringsbehov (etablering og likviditet). Hvordan forventer du at kunne finansiere investeringer og aktiviteter i din virksomhed?
  • Organisering
    Hvordan vil du drive din virksomhed og med hvem? Hvilke rådgivere er tilknyttet (bank, revisor, advokat, forsikringsselskab).
    Beskriv virksomhedens politik og strategi. Beskriv virksomhedens arbejdsgange, herunder varebestilling, kundekontakt, dagligt regnskab og lønbogholderi.
  • Business Case
    Lav en business case med omkostninger, muligheder og risici ved dit projekt.

Har du brug for hjælp til forretningsplanen?

Beierholm hjælper dig gerne med at udarbejde en forretningsplan, der tager udgangspunkt i det, du gerne vil opnå med din virksomhed - og som samtidig er realistisk og gennemarbejdet. Det kan spare dig for mange ærgrelser på længere sigt.

Som revisorer og rådgivere kan vi hjælpe vi dig både med det økonomiske overblik - budgetter, kapitalbehov og finansieringsmuligheder - men også strategiske overvejelser omkring organisation, ledelse og markedsanalyse.

Samtidig har vi opdateret viden om lovgivningen og kan derfor guide dig sikkert igennem mulige støtteordninger og skatteregler, der gør din opstart nemmere, fx etablerings- og iværksætterkontoordningen og virksomhedsordningen (link følger).

Som økonomisk sparringspartner kan vi dykke ned i dit forretningsgrundlag, og du skal forvente at blive udfordret på detaljerne. Vi har erfaring med de fleste brancher og har ofte et stort fagligt netværk, der byder på meget mere end årsregnskaber og erklæringer. Der er en god chance for, at vi nogle risici undervejs, fordi vi kender faldgruberne for startups og virksomhedsdrift generelt.

in
Share
f
Share
Share