Økonomifunktionens udvikling i SMV’er

1. Markedet ændrer sig
SMV’er i Danmark skal overholde traditionelle regnskabs- og rapporteringskrav samtidig med et øget fokus på compliance for at sikre gennemsigtighed og ansvarlighed: ”Kravene til informationer og gennemsigtighed kommer i stigende grad fra interessenter som kunder og leverandører, der har fokus på at vurdere risikoen ved et samarbejde”, lyder det fra Peter Juul, chefkonsulent i Beierholm Rekruttering. Han understreger, at et retvisende økonomisk billede af virksomheden skaber tryghed og styrker evnen til at tiltrække og fastholde medarbejdere.
For at imødekomme disse krav bliver analyser og moderne økonomisystemer stadig vigtigere – ikke kun for de eksterne interessenter, men også for ejere, der træffer strategiske beslutninger om vækst og værdiskabelse:
”Virksomhedens ejere har brug for og efterspørger analyser og data, der kan være med til at sætte retning og føre til oplyste beslutninger, der sikrer fremdrift og værdiskabelse. Dette skaber en ny dynamik, hvor effektive økonomisystemer og kvalificerede medarbejdere er en afgørende faktor”, understreger Peter.
2. Krav til kompetencer
De stigende krav til analyser og økonomisk gennemsigtighed og rapportering stiller ikke kun krav til systemerne, men også til de medarbejdere, der skal arbejde med dem. Behovet bliver i langt højere grad at ansætte økonomiprofiler med et bredere kompetencesæt, som desuden mestrer den digitale kompetence:
”Ændrede krav til kompetencer betyder, at der er behov for en mere fleksibel og dynamisk tilgang til økonomifunktionen, da de nu skal håndtere en bredere vifte af opgaver, herunder både traditionelle bogføringsopgaver og avancerede rapporteringskrav. Dette kræver en dybere forståelse af både forretningen, regnskabsprincipper og rapporteringsstandarder. Dette stiller krav til løbende kompetenceudvikling, investering i uddannelse og implementering af moderne værktøjer”, lyder det fra Peter.
3. Flydende grænser
Markedets udvikling og de øgede krav til økonomifunktionen udvisker grænserne mellem forskellige job- og kompetenceprofiler. Økonomimedarbejdere i SMV’er skal kunne mere end tidligere – både det traditionelle bogføringsarbejde, samtidig med at de skal kunne efterleve rapporterings-kravene. Samtidig er der et øget fokus på, at man som SMV’er kigger på sin organisation og tænker i lean-processer. Ressourcerne skal anvendes optimalt, og tiden skal bruges effektivt. Derfor er det afgørende at optimere arbejdsprocesserne og sikre, at alle medarbejdere har de nødvendige kompetencer til at håndtere både traditionelle og mere moderne arbejdsgange og -opgaver:
”Rollerne i økonomifunktionen stiller dermed krav til en bredere faglighed, men succes afhænger i høj grad også af personlige egenskaber og mindset. Der vil være en større bredde i kravprofiler, som vil indeholde ord som fleksibel, analytisk, løsningsorienteret, kommunikerende og meget mere”, understreger Peter.

Tilpasning til fremtidens krav
Peter konkluderer, at ”det er klart, at SMV'er er nødt til at følge med udviklingen og modernisere deres interne økonomifunktioner for at imødekomme de nye krav og udfordringer.
Behovet er i højere grad at sikre, at man som virksomhed får de rette medarbejdere med ombord i sin økonomifunktion, så det sikres, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer til at håndtere både traditionelle og moderne økonomiopgaver.
Har du behov for en økonomimedarbejder til din SMV?
Vi tilbyder en komplet rekrutteringsproces, der hjælper din virksomhed med at identificere og ansætte de mest kvalificerede kandidater, der har de rette faglige og personlige kompetencer til at udføre jobbet, og som samtidig passer ind i den eksisterende virksomhedskultur. Kontakt os i dag for at høre mere om vigtigheden af at opbygge en kompetent arbejdsstyrke, der kan fastholdes på længere sigt.

Kontakt os i dag
Du er altid velkommen til at indsende din forespørgsel til Beierholm Rekruttering via denne formular.