Udvidet oplysningsskema (selvangivelse) ved udlejning af bolig
Bragt i Nordjyske Stiftstidendes erhvervsbrevkasse den. 3. juni 2025.
Spørgsmål
Jeg købte i 2024 hus i Gug sammen med min hustru. Vi boede tidligere i min ejerlejlighed i Aalborg C. Lejligheden har jeg beholdt og lejer den nu ud til 3 studerende, som deler den. Udlejningen går kun lige rundt, når jeg opgør lejeindtægter og de omkostninger og afdrag, der er på lejligheden. En af vores venner mener alligevel, at det kan have en betydning for min skat – men kan det virkelig passe?
Svar
Ja – jeres ven har ret. Når du udlejer en bolig, skal du have udfyldt et udvidet oplysningsskema (selvangivelse) hos SKAT. Den udvidede selvangivelse er en mere detaljeret version af den almindelige årsopgørelse. Den skal udfyldes, hvis du har indkomst eller aktiviteter, som SKAT ikke automatisk har styr på – f.eks. fra en udlejning som din, virksomhed eller investeringer mv.
Det kan give anledning til en del spørgsmål, da der er rigtigt mange felter i skemaet. Nogle af de tvivlsspørgsmål, som vi oftest støder på, er:
- Hvilke felter skal udfyldes? Her er svaret, at det afhænger af mange ting, men at man bliver nødt til at forholde sig til hvert punkt, for at være sikker på, om det er relevant for en eller ej. Noget af det afhænger af, hvilken beskatningstype man vælger jf. nedenfor.
- Hvilke fradrag må man tage med? De fradrag, du har været vant til at have, såsom pensionsindbetalinger, og a-kasse mv. er fortsat gældende for dig, og skal indberettes/angives, som du plejer. Derudover skal du lave en opgørelse over samtlige indtægter og udgifter forbundet med udlejningen. Som udgangspunkt må du fratrække de omkostninger, der er forbundet med drift af udlejningen, inden du når frem til et resultat til beskatning. Vær dog opmærksom på, at f.eks. afdrag ikke er en driftsomkostning, der kan trækkes fra.
- Hvordan vælger man korrekt beskatning? Der er tre forskellige beskatningsmetoder, man kan vælge imellem:
- Personskatteloven
- Kapitalafkastordningen
- Virksomhedsskatteordningen.
De to sidstnævnte er lidt mere avancerede end den første og kræver et større kendskab til reglerne, herunder også en klar opdeling mellem privatøkonomien og virksomhedsøkonomien. Hvilken ordning, der er bedst for dig, afhænger af dine samlede indkomst og formueforhold, og er ikke muligt at afgøre her.
Skattestyrelsen har nogle gode vejledninger, som du kan søge mere viden i, men ellers vil jeg anbefale, at du kontakter en revisor og får hjælp til at få det hele udfyldt korrekt.
Vær opmærksom på, at fristen for indberetning for 2024 er 1. juli 2025. Du skal også være opmærksom på, at du skal gemme materialet, som ligger til grund for selvangivelsen - altså dine opgørelser og bilag dertil i mindst 5 år.
God fornøjelse med din – nu meget lange – selvangivelse.
Chris Bay