Har den forhøjede elbilafgift betydning for leasing?

Bragt i Nordjyske Stiftstidendes erhvervsbrevkasse den 4. november 2025.

 

Spørgsmål

Jeg har læst, at registreringsafgiften på elbiler skulle stige fra 2026, men nu er det udskudt til 2027. Jeg overvejer at lease en elbil til min virksomhed – men vil den forhøjede afgift få betydning for leasingpriserne, og bør jeg handle nu?

Svar

Spørgsmålet er både relevant og aktuelt. Leasing af elbiler er blevet en populær løsning for både private og erhvervslivet, og afgiftsstrukturen spiller en afgørende rolle i den samlede økonomi bag leasingaftalerne.

Afgiftens rolle i leasing

Registreringsafgiften er en af de største enkeltposter i bilens samlede pris. Når en bil leases, indgår afgiften i beregningen af den månedlige leasingydelse. Det gælder især ved operationel leasing, hvor leasingtageren ikke ejer bilen, men betaler for brugsretten over en periode.

En forhøjelse af registreringsafgiften vil derfor – alt andet lige – medføre højere leasingydelser. Det skyldes, at leasingfirmaet skal finansiere en dyrere bil og dermed vil videreføre den øgede omkostning til kunden. Det er naturligt/forventeligt, at ydelsen stiger, når bilen bliver dyrere.

Udskydelsen til 2027 – en midlertidig lettelse

Regeringens beslutning om at udskyde afgiftsstigningen til 2027 betyder, at elbiler med en værdi op til 419.000 kr. fortsat er fritaget for registreringsafgift i hele 2026. Det er en væsentlig faktor for leasingmarkedet, da mange populære elbiler, ligger tæt på denne grænse.

For virksomheder, der overvejer leasing af elbiler som firmabiler eller flådebiler, er dette en oplagt mulighed for at indgå aftaler under de nuværende gunstige vilkår. Det giver både økonomisk forudsigelighed og mulighed for at bidrage til den grønne omstilling uden at blive ramt af fremtidige afgiftschok.

Usikkerhed og langsigtet planlægning

Som revisor ser jeg ofte, at virksomheder undervurderer betydningen af afgiftsændringer i deres bilpolitik. Leasingaftaler strækker sig typisk over 36 måneder, og en afgiftsændring midt i perioden kan påvirke restværdien og dermed den samlede leasingøkonomi, hvis der er tale om flexleasing med årlig genberegning af afgiften.

Derfor bør virksomheder allerede nu tage højde for, hvordan en eventuel afgiftsstigning i 2027 kan påvirke fremtidige leasingaftaler. Det kan f.eks. ske ved, at:

  • Indgå leasingaftaler med fast pris og vilkår i hele perioden
  • Vælge elbiler under afgiftsgrænsen
  • Overveje operationel leasing med fuld service og risikodækning.

Et politisk signal med økonomiske konsekvenser

Udskydelsen af afgiftsstigningen er ikke blot en teknisk justering – det er et politisk signal om, at den grønne omstilling skal understøttes af stabile og forudsigelige rammevilkår. Leasing spiller en central rolle her, fordi det gør det muligt for virksomheder at skifte til elbiler uden store engangsinvesteringer.

Konklusion

Ja – den forhøjede afgift har betydning for leasing, men udskydelsen til 2027 giver et midlertidigt pusterum. For virksomheder, der overvejer leasing af elbiler, er det nu et godt tidspunkt at handle. Men det kræver også, at man tænker strategisk og langsigtet.

Dan Visti Abildgaard

Beierholm firmabil go green.jpg