Bæredygtighed – en forudsætning og en kæmpe mulighed for din virksomhed

- Fremtidens virksomheder skal være bæredygtige. Du skal tage ansvar for mennesker, klima og miljø. Du skal bidrage til den grønne omstilling og bevarelsen af jordens ressourcer, og du kommer til at bidrage til en lang række indsatser, som både lokalt, nationalt og globalt gør verden til et bedre sted at leve.

- Det kræver mange forbrugere og myndigheder allerede i dag – og kravene vil kun blive skærpet.

Det siger Beierholms rådgivnings- og salgschef Christian Rasmussen.

Han ser det som en forudsætning for succesrige danske virksomheder, at de tager ansvar for bæredygtighed. Men det giver også adgang til nye kunder og nye markeder.

Rådgivnings- og salgschef i Beierholm, Christian RasmussenI Beierholm oplever vi en stigende interesse omkring klima, miljø og bæredygtighed. Og vi har de første rådgivningsydelser klar på området. Vi tror, at bæredygtighed og ansvarlighed i fremtiden bliver ‘license to operate’, siger Christian Rasmussen.

Det er forbrugerne, der driver udviklingen - og det smitter af på hele samfundet

At din virksomhed er bæredygtig bliver i fremtiden en betingelse for at drive virksomhed. Du skal kunne dokumentere, at du bidrager med en bæredygtig adfærd. Både i dine årsregnskaber og i din adfærd generelt skal du dokumentere, at du agerer ansvarligt.

Rådgivnings- og salgschef i Beierholm, Christian Rasmussen


Det er ikke kun myndighederne, der skærper kravene. Det er i høj grad forbrugerne, der driver udviklingen frem. Især de yngste forbrugere stiller krav om bæredygtighed i de produkter, de køber. Og de kommer til at drive udviklingen videre i den retning i fremtiden. Og det smitter af på hele samfundet.

Selv om du er underleverandør, bliver du mødt med krav om bæredygtighed, for også dine kunder, investorer, medarbejdere og samarbejdspartnere stiller krav om, at du og din virksomhed er bæredygtige og aktivt tager ansvar for den omverden, virksomheden er en del af.

Men det er ikke kun en udfordring. Det er også en stor mulighed, som de dygtigste virksomheder formår at udnytte til deres egen fordel. Derfor går ansvarlighed og forretningsudvikling hånd i hånd.

- Jeg oplever, at mange gerne vil agere klimavenligt, men ikke helt ved, hvordan man kommer i gang, og om det er meget bekosteligt. Vi mener, at man godt kan være bæredygtig og konkurrencedygtig på samme tid. Det kan give adgang til nye markeder og kunder. Samtidig kan det også tiltrække morgendagens medarbejdere, som hellere vil arbejde et sted, hvor man har tænkt over at være ansvarlig. Så der er gevinst for alle ved at gå den vej, siger Beierholms rådgivnings- og salgschef.

Stærkt dansk udgangspunkt - men dine konkurrenter rykker hastigt 

Globalt er danske virksomheder kendt for at tage ansvar for mennesker, arbejdsmiljø, bekæmpelse af korruption, miljø og klima.

Det er en position, som giver danske virksomheder og Danmark en styrkeposition på et stadig mere konkurrencepræget og globalt marked.

Den position skal vi bevare og udvikle for at være fremtidens vindere. For danske virksomheder er langt fra alene om at spotte bæredygtighed som en afgørende megatrend – og dine konkurrenter rykker hurtigt.

Der ligger således store muligheder for virksomhederne i at udvikle eller gentænke traditionelle forretningsmodeller, så de er de første til at udnytte det forretningspotentiale, som de stigende krav og forventninger til ansvarlighed tilbyder.

- Vi ser det som en megatrend, at din virksomhed skal være bæredygtig og agere bæredygtigt. Derfor afhænger din virksomheds position af, om du får tunet din forretningsmodel, så bæredygtighed, bæredygtige produkter eller bæredygtige serviceydelser bliver en del af jeres DNA. Hvis du kun omstiller dig i takt med at myndighederne kræver det, så mister du simpelthen muligheden for at rykke først og skabe de nye markeder – og det koster dig i virkeligheden dyrt. Det koster nogle gevinster, som ligger i at udnytte den megatrend, der tegner sig for virksomheder over hele kloden, siger Christian Rasmussen.

in
Share
f
Share
Share