Danske SMV’er har behov for akut hjælp

Det er ikke kun turisme-, transport- og oplevelsesbranchen, der nu for alvor begynder at mærke konsekvenserne af COVID-19-krisen. Derfor er der ifølge revisions- og rådgivningsvirksomheden Beierholm behov for et markant politisk indgreb nu, hvis en ny økonomisk krise med mange tabte arbejdspladser til følge skal undgås.

De gør ikke meget væsen af sig, men de udgør 99 procent af dansk erhvervsliv. De mindre og mellemstore virksomheder (SMV’erne) udgør rygraden i dansk erhvervsliv, og der er meget, der nu tyder på, at den aktuelle situation fremkaldt af COVID-19 kan få særdeles alvorlige konsekvenser for netop SMV’erne.

Hos Beierholm, der er Danmarks største inden for revision og rådgivning af danske SMV’er, mærker man en markant tilspidsning af situationen:

- Vi er fra vores 31 kontorer hver dag i tæt kontakt med mange hundrede mindre og mellemstore virksomheder, og vi er alvorligt bekymret for, hvad de kommende uger og måneder bringer. Dels kan det allerede hos mange virksomheder mærkes på ordreindgangen, og dels er netop de mindre og mellemstore virksomheder sårbare i forhold til likviditet, sygdomsramte medarbejdere m.v., forklarer adm. direktør Søren V. Pedersen fra Beierholm.

Søren V. Pedersen nævner som eksempel, at i de mindre og mellemstore virksomheder er stort set alle medarbejdere nøglemedarbejdere. Derfor kan karantæne eller sygdom blandt flere af medarbejderne i eksempelvis en virksomhed med 10 ansatte have voldsomme konsekvenser.

Et andet eksempel er et stigende antal brud i forsyningskæden. De mindre og mellemstore virksomheder er ofte blot små led i en stor forsyningskæde og meget ofte som det sidste led i kæden af underleverandører, hvorfor de i særlig grad er afhængige af, at den samlede kæde fungerer.

SMV’erne vil derfor allerede på kort sigt kunne blive udfordret på likviditeten:

- De mindre og mellemstore virksomheder har ikke samme økonomiske buffer som de store virksomheder. Samtidig ser vi en situation, hvor bankerne strammer grebet, hvilket er naturligt i en tid med stor usikkerhed. Det hele kan blive en negativ spiral, som hver dag forværres samtidig med, at vi endnu ikke kender det fulde omfang af krisen i Europa og Danmark, fortsætter Søren V. Pedersen.

Han opfordrer derfor regeringen og erhvervsorganisationerne til at handle resolut og hurtigt med en buket af initiativer, der tilgodeser virksomhederne. Og ifølge Søren V. Pedersen er det vigtigt, at det ikke kun er turisme-, transport- og oplevelsesbranchen, der kommer til at mærke tiltag, der hjælper på likviditeten, eksempelvis udskudte betalinger af moms og skatter.:

- Efter min bedste vurdering er behovet for handling stort, hvis ikke et betydeligt antal virksomheder skal komme i alvorlige problemer. Det gælder ikke bare turisme- og rejsebranchen, men eksempelvis også de mange mindre og mellemstore industrivirksomheder, der fungerer som underleverandører til større danske og udenlandske virksomheder, slutter han.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

• Adm. direktør Søren V. Pedersen, Beierholm, tlf. 98 18 72 00, mobil 51 26 06 31 og e-mail:  svp@beierholm.dk
  • Kommunikations- og marketingchef Uffe Thaarup, Beierholm, tlf. 98 18 72 00, mobil 20 80 28 41 og e-mail: uth@beierholm.dk
in
f