Exit-strategier

EXIT-STRATEGIER ØGER FOKUS OG SKABER GROBUND FOR VÆKST. Virksomheder med en gennemarbejdet exit-strategi forbereder sig ikke kun på forandringer i ledelsen. Når de ændrer fokus fra drift til strategi, skaber de også grobund for vækst.

Se interview om exit-strategi med statsautoriseret revisor Peter Thor Kellmer, Beierholm

Exit. Del-exit. Exit-strategi. Exit-plan. Ejerskifte. Generationsskifte. Begreberne bruges til tider lidt i flæng, men de afspejler sider af samme sag: Nemlig de overvejelser, en virksomhed er nødt til at gøre sig i en situation, hvor firmaets ejer – eller en af ejerne – afgiver sin ejerandel. Måske som led i en bevidst salgsstrategi eller som led i et generationsskifte. Uanset hvad, kan en gennemarbejdet exit-strategi give virksomheden et stærkere og mere ambitiøst fokus, der ofte udmønter sig i større vækst. Derfor er det en god idé at tænke exit ind i langtidsplanlægningen. Og gerne på et tidligt tidspunkt.

Fra serieiværksættere til kulturbærende ejerledere

Behovet for at tænke på exit kan være udløst af mange scenarier. For den garvede serieiværksætter er exit-strategi en naturlig del af overvejelserne fra dag 1, når målet med virksomheden ultimativt set er at sælge den videre i løbet af en overskuelig årrække. Anderledes ser det ud for den ejerledede SMV-virksomhed, hvor exit-strategi typisk indgår i overvejelserne om generationsskifte – og dermed på et relativt sent tidspunkt i virksomhedens liv. I begge tilfælde kan en exit-strategi dog være med til at sætte nye tanker og initiativer i gang.

- En exit-strategi gør dig langt mere strategisk tænkende, fordi du kigger ud på en horisont på 5-7 år. Du bliver stillet de store spørgsmål. Hvilke markeder er du på? Hvilke produkter er du på? Det er noget mere visionært. Det at have en exit-strategi viser, at du har et mere strategisk fokus frem for bare et taktisk fokus på de næste fem måneder, fortæller partner og statsautoriseret revisor i Beierholm, Peter Thor Kellmer.

En løftestang for vækst

Når en virksomhed lægger en exit-strategi, sætter det nye tanker i gang og nye mål. Hvor ser den sig selv om 7 år? Hvad koster det at nå dertil? Hvad skal der til for at nå det mål? Det kan for eksempel blive starten på et eksporteventyr, som ellers ikke havde set dagens lys.

Som ejerleder skal man derfor ikke lade sig afskrække af tanken om exit-strategi, alene fordi man forbinder det med egen udtræden af virksomheden. Tværtimod giver det god mening at se på exit-strategi som en vækstmotor – ligesom iværksættervirksomheder, der fra starten arbejder aktivt på at gøre virksomheden attraktiv for kommende investorer.

Bestyrelsens rolle

Virksomheden kan i den situation have gavn af at trække på kræfter udefra. Ofte er det også nødvendigt, fordi ejerlederen ofte er fordybet i produkter og drift – eller er tilbageholdende med at arbejde målrettet med exit-strategi. 

- Har virksomheden en professionel bestyrelse, er det derfor oplagt, at initiativet starter dér, fortæller Peter Thor Kellmer. Samtidig er det også vigtigt, at bestyrelsens sammensætning afspejler det, som virksomheden vil:

- Man skal være meget kritisk, når man vælger sin bestyrelse. Man skal ikke bare vælge dem, fordi de har et godt navn, men fordi de har egenskaberne. Hvis man skal realisere en exit, skal man have nogen ind, der har prøvet dét. Når ejerne har fundet ud af, hvilken strategi de har i tankerne, skal de lede efter en bestyrelse, der kan eksekvere på den strategi.

Revisorens rolle

Ud over en aktiv og professionel bestyrelse bør virksomheden også inddrage rådgivere, der kender virksomheden hele vejen rundt. Revisor er ofte en mangeårig samarbejdspartner, der er godt klædt på til at tænke langsigtet, ikke mindst når det handler om exit-strategi. Exit-strategier handler også om skatteteknik, selskabsstruktur og værdiansættelse, og her kan revisoren både sætte fokus på fremtidige indsatsområder og hjælpe med at opstille realistiske budgetter i forbindelse med finansiering og værdiansættelse.

Ifølge en rapport (2016) fra Center for Ejerledede Virksomheder ved en tredjedel af ejerlederne eksempelvis ikke, hvad deres virksomhed er værd, og en anden tredjedel baserer deres kendskab til virksomhedens værdi på egen mavefornemmelse. Det kan føre til urealistiske forventninger til virksomhedens potentiale – forventninger, som det er vigtigt at finde reel dokumentation for. 

Implementeringen af en exit-strategi betyder desuden ofte, at virksomheden vælger at satse på nye områder, som kræver finansiering fra banken eller eksterne investorer. Her kan revisoren blandt meget andet hjælpe med et gennemarbejdet talgrundlag baseret på sin indsigt i virksomhedens økonomi og organisation.

Bliv klogere på exit-strategier til Børsen Gazelle Accelerator i Aalborg

Exit-strategi er et blandt flere temaer til Børsen Gazelle Accelerator onsdag den 11. april 2018 i Aalborg – en spændende eftermiddag med inspiration, indsigt og debat, hvor du ikke kan undgå at få en idé eller to med hjem. Bliv inspireret af iværksættere og gazellevirksomheder, der deler ud af deres erfaringer, og overvær paneldebatterne, hvor temaer som exit-strategi, ledelse og finansiering vil blive taget op. Du kan tilmelde dig her – og er du kunde i Beierholm, kan du komme med gratis. Kontakt din revisor og hør nærmere.

FAKTA OM EXIT-STRATEGI

Det siger ejerlederne om exit-strategi:

  • 49% forventer at sælge til en anden virksomhed
  • 54% har valgt en efterfølger
  • 71% af dem er i familie med deres efterfølger
  • 51% har modtaget rådgivning om exit-strategien
  • 86% af dem er blevet rådgivet af deres revisor
  • 35% føler sig slet ikke klar, hvis den rigtige køber bankede på i morgen.

(Kilde: Center for Ejerledede Virksomheder)

Læs også:

9 skridt til et godt ejerskifte

Brug revisoren hele vejen rundt i ejerskiftet.

Find en revisor nær dig

Find revisor

in
Share
f
Share
Share