Da Mikkel tog verden med … øl

På Børsen Gazelle Accelerator i København fortalte adm. direktør Mikkel Borg Bjergsø og driftschef Jacob Gram Alsing om bryghuset Mikkellers uortodokse vej til eksportsucces. Vi har omsat deres fortælling til 3 gode råd – til inspiration for dig, der drømmer om udlandet.

Foto: Børsen. Fra Børsen Gazelle Accelerator i København. Adm. direktør Mikkel Borg Bjergsø og driftschef Jacob Gram Alsing, Mikkeler.

1. Lej dig ind hos etablerede producenter

Mikkel Borg Bjergsø og Mikkeller lagde i 2006 grundstenen til det, der siden er blevet en udbredt måde at producere øl på, nemlig som konktraktbryggeri, hvor man lejer sig ind hos andre bryggerier, der har egne produktionsfaciliteter.

Idéen opstod af nødvendighed, for en af Mikkellers første øl var blevet kåret som verdens bedste stout, og pludselig var der efterspørgsel fra både ind- og udland. Her kunne Mikkel så være gået i banken for at låne x antal millioner til at købe eget bryggeri for. Men det ville stille store krav til, hvor meget han kunne få solgt, og den spændetrøje brød han sig ikke om:

”I stedet tænkte jeg på, hvilke bryggerier jeg selv var inspireret af og så op til. Så jeg skrev en mail til de to bedste bryggerier i USA:

'Hej, jeg hedder Mikkel. I kender mig ikke, men jeg laver øl, og jeg vil vildt gerne samarbejde med jer. Hvad siger I til det?'


Til min egen overraskelse syntes de begge, at det lød superfedt. Det endte faktisk med, at vi nogle år senere købte det ene af bryggerierne, Alesmith i San Diego. Men vi brygger stadig på kontrakt rundtomkring i verden.”

Ifølge Mikkellers driftschef, Jacob Gram Alsing, giver det flere fordele at leje sig ind hos andre producenter:

  • Det giver stor fleksibilitet og mulighed for at tilpasse produktionen til de markeder, man sælger til. For Mikkeller betyder det, at de kan levere stort set alle stilarter – som et af meget få bryggerier i verden
  • Det kræver ikke de store investeringer, når man starter op. Man skal ikke sælge en stor mængde varer, fordi man ikke har været ude og låne mange millioner til eget bryggeri
  • Det giver mulighed for at arbejde med de absolut bedste producenter (i dette tilfælde bryggere) i hele verden. Det har givet Mikkeller værdifuld omtalte og branding ikke mindst i USA.

2. Gå sammen med de bedste – også fra andre brancher

For Mikkeller har det haft stor betydning at indgå samarbejder med de allerbedste, ikke blot inden for ølbranchen. Mikkel Borg Bjergsø var fra starten en mand med en mission om at ud-brede kendskabet til, hvad god øl kan være – men samtidig at lade sig inspirere af andre brancher til at designe nyskabende og unikke smagsvarianter:

”Jeg tog fat i nogle af de bedste restauranter herhjemme og sagde: ’Skal vi ikke lære folk, at øl kan noget mere?’ Jeg valgte at kontakte Noma, der var blevet kåret som verdens bedste restaurant. Jeg foreslog dem at designe en øl sammen med dem, og det sagde de ja til. Resultatet blev, at jeg udviklede Nomas første husøl, hvilket samtidig gav en masse omtale. Pludselig var vi jo ’øllets Noma’.”

Mikkeller har blandt andet udviklet øl i samarbejde med rockbandet The National, filminstruktøren Davis Lynch og flyselskabet SAS. Sammen med SAS har Mikkel Borg Bjergsø designet en særlig øl, der også smager godt i ti kilometers højde, hvor smagsløgene reagerer anderledes på fødevarer.

3. Gør dit produkt til en oplevelse

Mikkel Borg Bjergsø og Mikkeller har som de færreste haft held til at skabe oplevelser omkring deres øl. Ifølge Mikkel selv smager en øl bare bedre, når den er indrammet af en god oplevelse. Derfor hviler Mikkellers eksport af øl til 50 forskellige lande ikke bare på en Europapalle, men på oplevelser som for eksempel:

  • Ølbarer. Mikkeller har ølbarer 46 steder i verden, den seneste i Paris. Barerne står for næsten halvdelen af Mikkellers omsætning og giver samtidig et godt afsæt til at afholde diverse events.
  • Ølfestival. I år afholdes på niende år Mikkeller Beer Celebration Copenhagen. Siden starten er festivalen gået fra 500 til 12.000 gæster, hvoraf over 80% rejser hertil fra udlandet. 110 bryggerier er repræsenteret, heraf 105 udenlandske. I år er et af dem fra Nordkorea. Det er første gang nogensinde, at et nordkoreansk bryggeri præsenterer sin øl uden for hjemlandet. Mikkeller har også afholdt ølfestival i Boston og Tokyo.
  • Løbeklub. Mikkeller Running Club er en løbeklub med et enkelt koncept: Første lørdag i hver måned møder deltagerne op i klubbens løbetøj og tager sig en løbetur og en øl eller to sammen. Løbeklubben startede for fire år siden med et opslag på Facebook. I dag har den afdelinger i 247 byer i hele verden.

Derudover har Mikkeller også en række restauranter (blandt andet Michelin-restauranten Upstairs at Mikkeller i Bangkok), og Mikkel Borg Bjergsø fortæller, at det giver noget særligt, når der er gode oplevelser og historier knyttet til ens produkt:

”Vi har skabt et community omkring os, som man ikke ser andre steder i ølverdenen. Det betyder også, vi ikke markedsfører os på traditionel vis. Vi er primært på sociale medier, hvor vores content er bygget op om de oplevelser og gode historier, der følger med.”

Sagt af Mikkel Borg Bjergsø:

”Der er 7 mia. mennesker i verden. Vi kan lige så godt forsøge at få fat i dem alle sammen. Det har været vores dna fra starten.”

”Jeg tror på, at hvis jeg laver øl, som jeg selv kan lide, så kan andre også lide det.”

”Jeg er hverken uddannet ølbrygger eller CBS-mand. Det er måske årsagen til vores succes. For jeg har aldrig fået at vide, hvad der absolut ikke kan lade sig gøre.”

Fakta om Mikkeller:

  • Grundlagt i 2006
  • Har siden starten lanceret ca. 1.800 forskellige øl
  • 600 ansatte, heraf halvdelen i Danmark
  • Eksporterer til 50 forskellige lande
  • De største markeder er USA, Danmark, Sverige, Storbritannien og Sydkorea
  • Har 46 barer og restauranter i 15 forskellige lande
  • Brygger på kontrakt hos over 50 forskellige bryggerier, men ejer også to bryggerier i USA og to mindre bryggerier i København.

 

Læs også:

Find en revisor nær dig

Find revisor

in
Share
f
Share
Share