Forretningsplanen

Man kan komme langt med god planlægning i mange sammenhænge - det gælder også, når det  handler om at etablere egen virksomhed. De fleste iværksættere brænder for deres grundlæggende forretningsidé, og du kan uden tvivl komme langt med passion og faglig indsigt i det produkt, du har brugt timer, dage og måske år på at udvikle.

Skab overblik med forretningsplanen

Men der er mange aspekter af at drive virksomhed, og det er en god investering at bruge tid på at tænke over dem og få et samlet overblik over, hvordan din forretning skal drives. Det overblik kan du få ved at udarbejde en forretningsplan.

Sæt ord og tal på din forretning

Forretningsplanen sætter ord og tal på din forretning, så du selv, dine eventuelle rådgivere og banken får et realistisk billede af, hvad du vil med din virksomhed - og hvordan du har tænkt dig at opnå det.

Beierholm forretningsudvikling og optimering


Har du brug for hjælp til forretningsplanen?

Beierholm hjælper dig gerne med at udarbejde en forretningsplan, der tager udgangspunkt i det, du gerne vil opnå med din virksomhed - og som samtidig er realistisk og gennemarbejdet. Det kan spare dig for mange ærgrelser på længere sigt.

Som revisorer og rådgivere kan vi hjælpe vi dig både med det økonomiske overblik - budgetter, kapitalbehov og finansieringsmuligheder - men også strategiske overvejelser omkring organisation, ledelse og markedsanalyse.

Samtidig har vi opdateret viden om lovgivningen og kan derfor guide dig sikkert igennem mulige støtteordninger og skatteregler, der gør din opstart nemmere, fx etablerings- og iværksætterkontoordningen og virksomhedsordningen.

Som økonomisk sparringspartner kan vi dykke ned i dit forretningsgrundlag, og du skal forvente at blive udfordret på detaljerne. Vi har erfaring med de fleste brancher og har ofte et stort fagligt netværk, der byder på meget mere end årsregnskaber og erklæringer. Der er en god chance for, at vi nogle risici undervejs, fordi vi kender faldgruberne for startups og virksomhedsdrift generelt.

Beierholm - mind map

Forretningsplanen

En typisk forretningsplan indeholder:

  • Resumé
  • Idé og forretningsgrundlag
  • Personlige ressourcer og mål
  • Produkt/ydelse
  • Markedsanalyse
  • Salg- og markedsføring
  • Udviklingspotentiale
  • Budgetter
  • Finansiering
  • Organisering
  • Business Case


Hvad indeholder en forretningsplan?

Din forretningsplan skal være din egen, og man skal kunne fornemme din drivkraft og seriøsitet på siderne. 

Når det er sagt, så behøver du ikke være bange for at bruge en skabelon som basis for dit dokument. En professionel skabelon tager dig sikkert igennem alle vigtige elementer af forretningsplanen, så du ikke glemmer noget. 

En typisk forretningsplan indeholder følgende afsnit:

Resumé

Giv et hurtigt overblik over din virksomhedsidé med de vigtigste oplysninger fra forretningsplanen. En indholdsfortegnelse er også en god idé. Begge dele skal stå først i dokumentet, men først laves til sidst.

Idé og forretningsgrundlag

Beskriv din idé fra helikopterperspektivet – hvad gør den til en god og rentabel idé?

Personlige ressourcer og mål

Lav en SWOT på dig selv med styrker og svagheder i forhold til produktet/ydelsen. Desuden skal du beskrive dine økonomiske forventninger.

Produkt/ydelse

Analyser og beskriv produktet/ydelsen, herunder mulige leverandører og salgskanaler. Vurder dine vigtigste konkurrenter på markedet, og hvordan de håndterer salget af produktet/ydelsen.

Markedsanalyse

Beskriv dine potentielle kunder og opdel gerne i segmenter, fx B2C, B2B. Hvor stort er markedet, og hvor stor en markedsandel er det realistisk for dig at få? Vurder markedets konkurrenceparametre og lav en SWOT-analyse på din virksomhed.

Salg- og markedsføring

Beskriv mulige salgs- og markedsføringsaktiviteter, både i forbindelse med opstart og videre drift af din forretning. Hvad koster aktiviteterne? Overvej også hvordan du kan bruge dit netværk til at promovere din virksomhed.

Udviklingspotentiale

Tænk fremad – hvor ser du din virksomhed næste år, og om tre år?

Budgetter

Budgetterne hjælper dig med at gøre dit forretningsgrundlag konkret. De viser både dig og dine finansieringspartnere, om din plan er realistisk.

Du skal udarbejde et privatbudget, et etableringsbudget, et driftsbudget og et likviditetsbudget. Din revisor kan guide dig, eller du kan downloade budgetskabeloner via startvaekst.virk.dk. Du kan også læse mere om budgetter her (link til afsnit "Det gode budget").

Finansiering

Hvad er dit finansieringsbehov (etablering og likviditet). Hvordan forventer du at kunne finansiere investeringer og aktiviteter i din virksomhed?

Organisering

Hvordan vil du drive din virksomhed og med hvem? Hvilke rådgivere er tilknyttet (bank, revisor, advokat, forsikringsselskab).

Beskriv virksomhedens politik og strategi. Beskriv virksomhedens arbejdsgange, herunder varebestilling, kundekontakt, dagligt regnskab og lønbogholderi.

Business Case

Lav en business case med omkostninger, muligheder og risici ved dit projekt.