Driften fintunes på kvartalsmøder

Der er efterhånden ikke mange danske virksomheder, der producerer et fysisk produkt. Men det gør udviklings- og designvirksomheden Audiovector i Skovlunde, der håndbygger nogle af verdens bedste højttalere.

Det er eksklusive produkter henvendt til high-end markedet, og de høster stor anerkendelse internationalt både i form af awards og flotte anmeldelser i førende specialmagasiner.

Audiovectors højttalere findes i to serier. QR-serien er entry level for begyndere, og i R-serien finder man de helt eksklusive produkter. Prismæssigt spænder højttalerne fra 10.000 til halvanden million kr. pr. sæt.

Audiovector-Mads_og_Ole_Klifoth.jpg
CEO Mads Klifoth og grundlægger Ole Klifoth.
Beierholm-Audiovector---Made_in_Denmark_A.jpg
Nogle af verdens bedste højttalere bliver håndbygget i Skovlunde.

Kort om Audiovector

  • I 45 år har den danske, familieejede virksomhed, Audiovector, udviklet og håndbygget unikke kvalitetshøjttalere i Danmark.
  • Virksomheden blev grundlagt i 1979 af elektriker, skribent og lydnørd, Ole Klifoth.
  • I de første 20 år hed virksomheden F3/Lyd, inden den skiftede navn til Audiovector.
  • Audiovector råder over 2.500 kvm. administration, produktion og showroom i Skovlunde. Inhouse er der 15 ansatte, og dertil kommer en række af de absolut bedste underleverandører.
  • I de seneste knap 10 år er virksomheden gået fra at være repræsenteret på 21 til nu 50 markeder på verdensplan.
  • I dag er Audiovector ejet og ledet af anden generation, CEO Mads Klifoth.

 

Læs mere på Audiovectors eget website her.

Jagten på perfektion

Virksomheden blev grundlagt i 1979 i opgang F3 i Store Kongensgade i København. Derfor hed den i de første 20 år F3/Lyd, inden man valgte det nye og mere internationale navn, Audiovector.

- Min far er uddannet elektriker, men han er først og fremmest lydnørd. Han kunne ikke finde en højttaler, som han syntes lød tilfredsstillende, og så endte det med, at han selv byggede den. Så det var jagten på perfektion, der skabte virksomheden, siger CEO i Audiovector, Mads Klifoth.

Han fortæller, at man aldrig har sendt højttalere på markedet, som man ikke var tilfredse med. Det ligger i virksomhedens DNA, at man er kompromisløs i sin tilgang til kvalitet.

- Lige fra starten har vores højttalere lydt så tæt på live-oplevelsen, som det er muligt, og sådan forholder det sig stadig. De har en fantastisk lyd, både til når man elsker med sin kone, og når man drikker rødvin sammen med kammeraterne. Det er ren gåsehud, siger Mads Klifoth.

Ud i den store verden

Da virksomheden blev grundlagt i 1979, var der mere end 200 Hi-Fi-forhandlere herhjemme. I dag er der mellem 15 og 20 tilbage. Det er mindre niche-forhandlere med high-end produkter, og deres profil passer godt til Audiovectors.

- Vi har haft 45 år med organisk vækst, og i løbet af de seneste knap 10 år er vi gået fra 21 til 50 markeder på verdensplan. Vi valgte simpelthen at tage ud i verden, hvor vi ret hurtigt er blevet darlings. Europa er størst, men Kina kommer stærkt, og det samme gør USA og Canada, siger Mads Klifoth.

Kasper forbereder møderne, og han giver mig en opgave til hvert møde. Det kan for eksempel være at hæve dækningsgraden...
Mads Klifoth, CEO i Audiovector.
Beierholm-R_8_Arrete_B.jpg
Den næsten halvanden meter høje ’R 8 Arreté’ udført i valnød.

Han fortæller, at ligesom dyre armbåndsure er Audiovector i en branche, der henvender sig til entusiaster. Derfor er designet også vigtigt.

- Vores højttalere er høje og slanke. Vi har altid arbejdet efter en dansk designmodel, og mange kvinder kan godt lide dem. Der er jo altid en æstetiker i et parforhold, siger han.

Som en særlig ydelse kan kunderne selv bestemme farven på deres højttalere. De kan vælge mellem mere end 10.000 forskellige farver, blandt andet Ferrari-rød, Audi-grøn og Maserati-blå.

Faste kvartalsmøder

Det er partner, statsaut. revisor Kasper Rabing Christensen, der er kundeansvarlig for Audiovector. Det har han været, siden virksomheden for fem år siden skiftede til Beierholm.

Ud over en aftale om revision for selskabet indgik han og Mads Klifoth også en aftale om faste kvartalsmøder. Møderne er af cirka en times varighed, og her gennemgår man blandt andet bogføring og balance.

- Kasper forbereder møderne, og han giver mig en opgave til hvert møde. Det kan for eksempel være at hæve dækningsgraden. Det er en god måde at trimme virksomheden på og plukke de lavthængende frugter. I dag har vi ret godt styr på omkostninger, og hvad der ligger på lager, og vi er blevet gode til at undgå fejlkøb, siger Mads Klifoth.

Da coronaen ramte

For Kasper Rabing Christensen er kvartalsmøderne et rigtig godt sted at vende virksomhedens situation.

- Som revisor kommer jeg tættere på og får en lidt dybere indsigt i, hvad der sker i virksomheden. Jeg har forberedt mig til møderne, og det er mit indtryk, at Mads er rigtig glad for dem. Vi diskuterer blandt andet, hvad det er for et marked, som Audiovector kigger ind i, siger Kasper Rabing Christensen.

Han og Mads Klifoth havde kun kendt hinanden i halvandet år, da coronaen ramte, og siden gik finansmarkederne i stå.

- Jeg har haft en del sparring med Mads om, hvordan man agerer i et marked, der hele tiden ændrer sig. Hvad sker der med markedet? Er der trusler i horisonten? Hvordan skal virksomheden agere? På den måde fintuner vi hele tiden, siger Kasper Rabing Christensen.

Beierholm-Genrebillede_A.jpg
Audiovectors højttalere er godkendte som ’Made in Denmark’.

Kasper har været meget støttende over for mig. Som ung forretningsmand har jeg haft behov for kyndig sparring, og jeg har også skullet lære at tage imod den...

Mads Klifoth, CEO i Audiovector.

Behov for kyndig sparring

Han har leveret sparring med afsæt i Business Model Canvas, hvor han sammen med Mads Klifoth har analyseret Audiovectors styrker, svagheder, muligheder og de trusler, som virksomheden kan risikere at stå over for.

For Mads Klifoth handler det om sammen med sin revisor at gøre virksomheden endnu stærkere.

- Kasper har været meget støttende over for mig. Som ung forretningsmand har jeg haft behov for kyndig sparring, og jeg har også skullet lære at tage imod den, siger han.

Generationsskifte

Mads Klifoth har i de seneste seks år ejet 70 procent af Audiovector, og i år er yderligere 20 procent blevet overdraget fra far til søn. Der er desuden lagt en plan for den resterende del af generationsskiftet.

- Kasper har rådgivet mig, og han har varetaget den diplomatiske opgave, at min far skal forstå det. Et generationsskifte i en familievirksomhed er ikke uden udfordringer. Den unge løve er klar til at tage over, men han skal først bevise sit værd over for den gamle løve. Det er jeg næsten i mål med, siger Mads Klifoth.

 

Jeg har haft en del sparring med Mads om, hvordan man agerer i et marked, der hele tiden ændrer sig. Hvad sker der med markedet? Er der trusler i horisonten? Hvordan skal virksomheden agere? På den måde fintuner vi hele tiden...

Kasper Rabing Christensen, statsaut. revisor i Beierholm.
Beierholm-Kasper-Rabing-Christensen

Udfordring

Som ung forretningsmand og næste generation i den familieejede virksomhed, Audiovector, havde CEO Mads Klifoth behov for kyndig sparring. Samtidig var der brug for at få den sidste del af generationsskiftet fra hans far på plads.

Løsning

På faste kvartalsmøder gennemgås blandt andet bogføring og balance, og Mads Klifoth får en opgave til hvert møde, for eksempel at hæve dækningsgraden.

Med afsæt i Business Model Canvas analyseres Audiovectors styrker, svagheder, muligheder og de trusler, som virksomheden kan risikere at stå over for.

Beierholm har desuden rådgivet i forbindelse med den sidste del af generationsskiftet og varetaget den diplomatiske opgave, som et generationsskifte ofte kan være i en familieejet virksomhed.

Resultat

Mads Klifoths ønske om sammen med sin revisor at gøre virksomheden endnu stærkere er i fuld gang med at blive realiseret. I dag er der godt styr på omkostninger og lagerbeholdning, og man er blevet dygtige til at undgå fejlkøb. Driften bliver løbende fintunet i et marked, der hele tiden ændrer sig.

Mads Klifoth ejer nu 90 procent af Audiovector, og der er lagt en plan for den resterende del af generationsskiftet.

Vi kan også hjælpe dig

Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og hvilke muligheder for rådgivning og sparring, vi tilbyder, står vi altid klar til en indledende snak om din situation og dine behov.

Kontakt os og book et møde. Det betaler sig – og det er helt uforpligtende.

Vi glæder os til at møde dig.

Hvad kan vi hjælpe med?
1 + 4 =
Løs denne simple matematikopgave og indtast resultatet. Indtast f.eks. 4 hvis opgaven er 1+3.